Northgard to gra strategiczna oparta na mitologii nordyckiej. Polega ona na dowodzeniu grupą nordyckich wikingów i doprowadzeniu ich do zwycięstwa w rywalizacji o panowanie nad tajemniczym, pełnym bogactw lądem. Jest to produkcja niezależnego studia Shiro Games. Gra została wydana 7 marca 2018 w wersji na PC, jednak z czasem zaczęła ukazywać się również na innych platformach. Northgard dostępny jest obecnie na PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, iOS oraz Android za określoną kwotę.
Jeleń, koza, wilk, a może dzik?
Rozgrywka tej gry opiera się na dowodzeniu własnym klanem wikingów. Głównym ich celem jest zapanowanie nad tytułowym Northgard, czyli tajemniczym, nowo odkrytym kontynentem. Możemy to zrobić na kilka sposobów. Umożliwiają nam to klany, które posiadają własne, niepowtarzalne cechy, premie, funkcje i metody osiągania zwycięstw. Przed rozpoczęciem naszej rozgrywki możemy wybrać jeden z sześciu klanów.
- Klan Jelenia – jego członkowie słyną zarówno z honorowej i szlachetnej postawy, jak i z surowego wymierzania sprawiedliwości i niezrównanej siły. Są oni wyjątkowo ambitnymi kolonizatorami ceniącymi bogactwa i sławę. Wódz takiego klanu otrzymuje Zawładnięcie, czyli umiejętność dzięki, której za każdym razem, gdy usunie jakąś kolonię, może podbić jej obszar za darmo.
- Klan Kozy – członkowie tego klanu są bardzo wytrwali niezależnie od okoliczności. Nie straszne są im niebezpieczne warunki. Słyną również ze wznoszenia trwałych osad. Rozgrywka w tym klanie pozwala na wybudowanie owczarni oraz podbudowanie na zdrowiu osadników za pomocą uczty.
- Klan Wilka – jego przedstawiciele potrafią być agresywni, nieustępliwi w walce o wolność i wyjątkowo zuchwali. Słyną z niezwykłej siły i mobilności, przez co w starciu z nimi, szansę mają tylko najwytrwalsi. Klan Wilka otrzymuje za darmo pierwszą jednostkę wojskową oraz otrzymuje mięso po zabiciu wilka lub niedźwiedzia brunatnego.
- Klan Kruka – członkowie tego klanu to wybitni odkrywcy i kupcy. Działają szybko i zdecydowanie. W temacie handlu nie mają sobie równych. Klan Kruka może wybudować przystań i odkrywać przybrzeżne obszary, a następnie wysyłać do nich najemników.
- Klan Niedźwiedzia – jego przedstawiciele to niezłomni obrońcy krainy. Ten klan słynie z bardzo wytrzymałych wojowników, którym niestraszne żadne warunki atmosferyczne. Jego obóz szkoleniowy ma możliwość uzyskania jednostki Pancerny niedźwiedź Kaija. Dodatkowo wódz klanu posiada miecz Gram. Trafieni nim wrogowie zamarzają.
- Klan Dzika – jest on jednocześnie mistyczny i nieokiełznany. Jego członkowie potrafią zachowywać się grubiańsko i prymitywnie. Jednak trzeba przyznać, że nie mają sobie równych, jeśli chodzi o obeznanie ze światem. Klan ten ma możliwość przywołania niepodlegającego kontroli Olbrzymiego dzika, który zapewnia więcej żywności oraz broni terytorium.
Klan Niedźwiedzia
Przetrwaj
Aby przetrwać i móc rozwijać swoją osadę należy ciągle wzbogacać się o pewne materiały oraz zaspokajać potrzeby naszych mieszkańców. Do takich rzeczy należą:
- Szczęście – przyciąga ono nowych mieszkańców do naszego ratusza oraz wpływa na wydajność osadników.
- Żywność – jest niezbędna do tego, aby wykarmić klan, a także pozwala na kolonizowanie nowych terenów oraz możemy dzięki niej handlować.
- Drewno – służy jako materiał do budowy oraz jako opał.
- Korony – są to monety, za które utrzymujemy naszą osadę. Pozwalają one również na ulepszanie naszych terenów.
- Kamień i Żelazo – materiały, które można wykorzystać do ulepszania budynków oraz tworzyć lepsze uzbrojenie czy narzędzia.
- Folklor – pozwala on na zdobycie nowej wiedzy, dzięki której możemy odblokować różnego rodzaju ulepszenia.
Walka o przetrwanie toczy się na różnych mapach. Obecnie jest ich 8: Łąka, Jesień, Wieczna zmarzlina, Pogórze, Step, Tajga, Tundra i Dzicz. Mapy bogate są w różne obiekty i tereny pomagające lub przeszkadzające naszym wikingom. Możemy spotkać na nich m.in. małe jeziorka, wraki okrętów, ruiny, złoża żelaza, lasy, jelenie, owce, żyzne gleby oraz te, które nie są do końca pożyteczne, czyli np.: grobowce draugarów, trujące moczary, jaskinie wilków, niedźwiedzie brunatne, walkiria. Klan musi również walczyć ze zmieniającymi się warunkami atmosferycznymi. W trakcie naszej rozgrywki możemy spodziewać się m.in.: ulewnych deszczy, zamieci śnieżnych, czy po prostu mroźnej zimy. Warto pamiętać, że w tym czasie osadnicy zużywają większe ilości pożywienia i drewna na opał, a wojska są słabsze, dlatego z jakimikolwiek walkami lepiej poczekać do wiosny.
Podczas ulewnych deszczy widoczność jest ograniczona
Wyszkol swoich mieszkańców
Wcześniej pisałam już o zbieraniu żywności, o wojownikach, o handlu, jednak nie powiedziałam jak to dokładniej wygląda. Otóż na samym początku nasza osada zajmuje mały obszar jakiegoś terenu, na którym znajduje się ratusz, z którego co jakiś czas wychodzi nowy mieszkaniec. Jego zadaniem jest zbieranie żywności oraz… budowanie nowych obiektów. Na naszym terytorium możemy wybudować m.in.: domy, które zapewniają schronienie członkom klanu oraz pozwalają zwiększyć jego liczebność, obóz zwiadowców, chatę drwala, chatę rybaka, chatę łowcy, spichlerze, skład handlowy czy targowisko. Aby poprawić nasze bezpieczeństwo, możemy wybudować: obóz szkoleniowy, obóz toporników, obóz tarczowników oraz wieżę obronną. Oprócz tego można zaopatrzyć się również w takie obiekty jak, rzeźbiony posąg, ołtarz królów czy latarnię. Wybudowanie czegokolwiek kosztuje nas oczywiście pewną ilość drewna, a czasem również koron. Obszary przez nas zajmowane pozwalają na umieszczenie na nich ograniczonej liczby budynków, co zmusza nas do podbijania kolejnych terenów.
W celu pozyskiwania ważnych dla nas materiałów, o których wspomniałam wyżej, musimy wyszkolić naszych mieszkańców na określone stanowiska. Dzieje się to w momencie przypisania wybranego z członków osady do jednego z wyżej wymienionych budynków. Możliwe jest to za określoną liczbę monet. Nasz mieszkaniec może zatem przyjąć rolę np.:
- Zwiadowcy – odkrywa on nowe obszary oraz bada napotkane ruiny czy wraki.
- Drwala – zajmuje się on zbieraniem drewna.
- Kupca – może zarabiać korony w składzie handlowym lub je wydawać na targowisku w celu zakupu różnych surowców.
- Łowcy – zajmuje się on polowaniem na jelenie i zbieraniem pożywienia.
- Rolnika – pracując na polu uprawnym, produkuje latem żywność w dużych ilościach.
- Wojownika – zapewnia on bezpieczeństwo swojemu klanowi oraz podbija inne tereny.
Rybacy
Oddziały wojskowe
Pomścić króla lub po prostu być lepszym
Northgard pozwala na rozgrywkę w trybie fabularnym oraz wieloosobowym. Fabuła gry opowiada o księciu imieniem Rig, który jest synem Najwyższego Króla Hargurorfa. Pewnego dnia najemcy Klanu Kruka, którym dowodził Hagen, napadli na króla i jego Jarlów, w efekcie zabijając prawie wszystkich i kradnąc mapę Northgardu oraz Królewski Róg. Przetrwał tylko Rig, który razem z grupą z Klanu Jelenia prowadzoną przez dumnego Branda ma w planach udać się do Northgardu i pomścić swojego ojca. Tryb fabularny składa się z trzech aktów, podzielonych na rozdziały. Aby przejść do następnego etapu, należy oczywiście osiągnąć określony cel. Co ciekawe każdy kolejny rozdział rozpoczynamy tak naprawdę od zera. Dla mnie było to wielkim zaskoczeniem, nie do końca pozytywnym, ale jeszcze później do tego wrócę.
Opowieść Riga
W rozgrywce wieloosobowej mamy możliwość zagrania w 5 trybach: Pojedynek, Każdy na każdego, Drużynowy 2 na 2, Drużynowy 3 na 3 i Drużynowy 2 na 2 na 2. Możemy dołączyć do już stworzonej gry przez innego gracza lub utworzyć własną i poczekać aż ktoś chętny do nas dołączy. Istnieje również możliwość zaproszenia naszych znajomych do wspólnej rozgrywki. Tworząc własną grę, możemy m.in.: nadać jej nazwę, określić jej typ np. publiczna, rankingowa, wybrać poziom trudności, czy określić rozmiar mapy. Aby wygrać, należy spełnić określone warunki zwycięstwa. Są to Dominacja, Mądrość, Handel, Sława, Specjalny punkt na mapie. W większości przypadków obowiązują nas one wszystkie, lecz nie zawsze tak jest.
Walka
Grafika i Dźwięk
Twórcy w swojej produkcji postawili na rysowany, komiksowy styl. Gra jest przyjemna dla oka. Postacie wyglądają bardzo uroczo, a cała kraina oddaje klimat mitologii nordyckiej. Można więc powiedzieć, że grafika jest ładna i prosta. Jeżeli chodzi o dźwięk, nie jest on czymś, co jakoś wyróżnia lub czegoś dodaje grze. W trakcie rozgrywki towarzyszą nam 4 melodie. Za ich skomponowanie odpowiada Camille Schoell. Są one dosyć klimatyczne jednak fakt, że słyszymy je w kółko podczas całej rozgrywki, nie jest plusem tej gry. W większości przypadków rozgrywka w Northgard zajmuje nam godziny, więc słuchanie na okrągło tych samych utworów z czasem staje się denerwujące.
Zimowy krajobraz Northgard
Dodatkowa zawartość
Grę możemy rozszerzać przez różne dodatki, czy pakiety. Na przestrzeni lat do Northgard zaczęły pojawiać się możliwości zakupu nowych klanów. Obecnie jest 7 dodatkowych klanów do wyboru: Klan Węża, Klan, Smoka, Klan Konia, Klan Krakena, Klan Wołu, Klan Rysia i Klan Wiewiórki. Po wprowadzeniu takiego rozszerzenia gra jest aktualizowana o obszerną, darmową zawartość, która wprowadza m.in. nowe sposoby rozgrywki. Możemy zatem wzbogacić się o aktualizacje: Northgard: Ragnarok, Northgard: Relics, Northgard: Conquest, Northgard: Map Editor, Northgard: Expeditions, Northgard: Kröwns & Daggers, Northgard: Sword & Solace, Northgard: Trials of Odin.
Oprócz tego grę możemy uatrakcyjnić o pakiet rozszerzenia – Northgard: Krzyż Vidara – zawierający nową kampanię, rozgrywającą się na terytorium zupełnie nowej cywilizacji – Południowych Królestw. Ten pakiet wprowadza również nowy, zupełnie nietypowy dla Northgardu Klan Lwa.
Podsumowanie
Trzeba przyznać, ze Northgard to ciekawa propozycja wśród gier strategicznych. Na początku może wydawać się łatwa, lecz im dłużej w nią gram, tym bardziej zmieniam w tej kwestii zdanie. Mimo tego, że zasady są dosyć proste do opanowania, to zdobywanie określonych celów może się okazać nie lada wyzwaniem. Tytuł oferuje bardzo przyjemną i klimatyczną oprawę graficzną, co jest oczywiście jego dodatkowym plusem.
Wcześniej wspomniałam o tym, że podczas mojej rozgrywki pewna kwestia mnie dość zaskoczyła i to niezbyt pozytywnie. Otóż grając w trybie fabularnym, przechodzimy przez kolejne rozdziały. I wszystko byłoby fajnie, gdyby nie fakt, że każdy etap rozpoczynamy od zera. Przez sporą część czasu rozwijamy naszą osadę, zdobywamy spore ilości zapasów i materiałów, powiększamy liczebność naszych mieszkańców i okazuje się, że gdy uda nam się osiągnąć cel, zostajemy z niczym. Nasz klan na nowo posiada tylko jeden budynek, kilku osadników i znikome ilości zasobów. Ja niestety nie rozumiem za bardzo, jaki to ma sens i uznaję ten fakt za minus.
Jeżeli natomiast chodzi o rozgrywkę wieloosobową, myślę, że nie ma się za bardzo, do czego przyczepić. Daje nam ona możliwość wyboru spośród aż pięciu trybów, więc jest to bardzo na plus. Możemy np. wybrać wspólnie z przyjacielem tryb Pojedynek i sprawdzić kto jest lepszy, a także zagrać z grupą znajomych w trybie Każdy na każdego lub wybrać któryś z trybów drużynowych.
Bardzo pozytywną sprawą myślę, są różnego rodzaju pakiety rozszerzenia i dodatki, które powstały na przestrzeni lat. Dla osób, którym ta gra bardzo przypadła do gustu, jest to świetna okazja, żeby sobie jeszcze bardziej urozmaicić i wzbogacić swoją rozgrywkę. Dodatkowo te rozszerzenia nie kosztują krocie.
Uważam, że Northgard może okazać się nie dla wszystkich, ale dla wielu bardzo przyjemną grą. Wymaga ona oczywiście sporo główkowania, planowania i strategicznego myślenia. Potrafi wciągnąć i dostarczyć wielu godzin udanej rozgrywki.