No Man's Sky, wydane przez studio Hello Games w sierpniu 2016 roku, było jedną z najbardziej oczekiwanych gier tego czasu. Gra zapowiadała olbrzymi, proceduralnie generowany wszechświat, pełen planet, fauny i flory do odkrycia. Niestety, po premierze No Man's Sky pojawiło się wiele kontrowersji związanych z różnicami między tym, co zostało obiecane przez twórców, a tym, co faktycznie znalazło się w grze. Twórcy przedstawiali wiele funkcji i możliwości, które ostatecznie nie zostały dostarczone w pełni w wydanej wersji gry. Jednak od tamtego czasu upłynęło parę lat, a autorzy regularnie wzbogacali tytuł o dodatkową treść. Ja osobiście nie brałem udziału w całym procesie szału jaki miał miejsce przed wypuszczeniem gry. Zwyczajnie ominął mnie cały hype na tę grę. Jednak zachęcony informacjami o rozbudowie tytułu, jakie znalazłem w sieci, postanowiłem sprawdzić, jak sprawy mają się dzisiaj.
Jednym z pierwszych wyzwań nam rzuconym, jest naprawa naszego myśliwca
Amnezja
Grę rozpoczynamy jako rozbitkowie na losowej planecie. Nie pamiętamy kim jesteśmy, a ilość zasobów potrzebnych do przetrwania jest znacząco ograniczona. Uszkodzone komponenty skafandra także nie ułatwiają naszej sytuacji. Naszym pierwszym zadaniem jest wydostanie się z niej, uprzednio naprawiając swój statek. Zacząłem więc zbierać do tego potrzebne zasoby. Tu trochę węgla, tam diwodór. Początek gry generalnie dość gładko wprowadza nas w bazowe mechaniki. Uczymy się zbierania zasobów, naprawy/modyfikacji sprzętu, eksploracji planetarnej a także samego działania podstawowego sprzętu. W zasadzie od początku mamy dostęp do lasera wydobywczego. Umożliwia nam on wspomniane wcześniej zbieranie zasobów, jednak do niektórych wymagany jest jego ulepszony wariant. Szybko w miarę zdobywamy także skaner, służący do zbierania informacji oraz katalogowania lokalnej fauny i flory. Jest to także jedna z bazowych czynności, których dokonujemy na nowo odkrytych światach. Jednak nie zapędzając się za daleko, wróćmy do naszego startowego świata. Udało mi się naprawić statek, napełnić go paliwem i odbić się od podłoża w kierunku niebios.
Odkrywanie nowych układów ma w sobie coś magicznego
I am in SPACE!
Wzlatując swoim świeżo, co odbudowanym trafiłem w otchłań kosmosu. I tutaj dopiero zdałem sobie sprawę z ogromu tej gry. Startowa planeta, na której eksplorację mógłbym poświęcić spokojnie wiele godzin, była zaledwie ziarnkiem w piaskownicy. Dosłownie. Wszechświat No Mans Sky składa się z ponad 18 kwintylionów planet. Wyszukajcie sobie w sieci, jak duża jest to liczba. Przeogromna. Co prawda, generowane są one proceduralnie, co w sumie widać przy odkrywaniu nowych ciał niebieskich. „Baza”, na której tworzona jest fauna i flora, mimo iż zasobna, zaczyna się z czasem powtarzać, chociaż dwóch takich samych planet nie napotkałem. Na jedną gwiazdę przypada około 3~5 planet + stacja handlowa. Polatałem więc statkiem trochę po początkowym systemie, a następnie wykonałem skok międzygwiezdny, podążając za główną linią fabularną. W następnym systemie zostałem wywołany przez innego podróżnika przez moje wewnątrz pokładowe „radio”. Główna fabuła gry No Man's Sky, znana również jako Ścieżka Artemis, obejmuje odkrywanie tajemnic Artemis i Czwartej Rasy, a także prawdziwej natury Atlasu, Portalów i wszechświata w ogóle. Nie za bardzo chce mi się zagłębiać w historię. W momencie pisania recenzji nie skończyłem jej, lecz byłem bardzo blisko końca. Ogólnie jest ona przedstawiona w formie tekstu, będącego różnego rodzaju dialogami, logami lub zapiskami. Z mojej perspektywy jest ona w miarę ciekawa i funkcjonalna.
Jak coś pójdzie nie po naszej myśli, zawsze zostaje argument siłowy
W kosmosie nikt nie usłyszy twojego krzyku
Lasery i blastery
Żeby było ciekawiej, w przestrzeni jak i na powierzchni planet natknąć można się na strażników. Są to robotyczne istoty, z którymi w większości wypadków zdarzy nam się zawalczyć. Strażnicy będą próbowali cię zlokalizować i unieszkodliwić. Możesz walczyć zarówno pieszo, jak i używając pojazdów. Podczas walki na lądzie, strażnicy wysyłają fale przeciwników, z którymi musisz się zmierzyć. Używanie broni, takiej jak plazmowy pistolet maszynowy czy plazmowa strzelba, montowana do naszego multi-narzędzia, jest kluczowe w pokonaniu strażników. Będąc przy broni, warto napomnieć o rozwoju technologii ogólnie. Odbywa się ona głównie przy wykorzystaniu nanitów oraz pakietów ulepszeń. Ulepszenia umieszczane są w slotach narzędzia, statku i innych środkach transportu. Nowe technologie są odblokowywane przy użyciu nanitów, ale montaż ulepszenia jest zależny od niego samego. Jedne będą wymagać rzadszych, a inne bardziej pospolitych komponentów. Wzmocnienia dostępne są także do zakupu na wspomnianych wcześniej stacjach. Wracając do walki, jeżeli w trakcie trwania wrócimy do swojego wahadłowca, konflikt z nimi przenosi się do przestworzy. Każda fantazja o eksploracji kosmosu ma w sobie walki myśliwców. Walka w przestrzeni kosmicznej wymaga umiejętności manewrowania statkiem. Gracze mogą poruszać się w dowolnym kierunku, wykonywać skoki na hiperprzestrzenie, unikać ataków wroga oraz korzystać z funkcji osłon i tarcz do ochrony przed obrażeniami.
Eksploracja nowych światów pozwala nam poczuć się jak prawdziwy odkrywca
Eksploruj
Jeden z kluczowych elementów rozgrywki to eksploracja. Możliwość podróżowania po niezliczonych planetach i badanie ich różnorodności jest niewątpliwie jednym z największych atutów gry. Każda planeta w No Man's Sky jest unikalna, z własnym ekosystemem, topografią i zasobami. Gracze mogą odkrywać nowe gatunki roślin i zwierząt, eksplorować jaskinie i badania, zrujnowane struktury na powierzchni. Ta nieskończona różnorodność tworzy wrażenie ogromu wszechświata i daje poczucie niekończących się możliwości odkrywania. Ważnym elementem gry jest również handel. Gracze mogą zbierać surowce i towary na planetach, a następnie sprzedawać je na stacjach handlowych, w zamian otrzymując jednostki - walutę gry. Można także kupować i sprzedawać statki kosmiczne, ulepszenia, pancerze i inne przedmioty. Handel stanowi istotną część gospodarki gry i pozwala graczom na zdobywanie bogactwa oraz poprawę swojego ekwipunku. No Man's Sky oferuje również możliwość budowania i zakładania baz na planetach. Gracze mogą konstruować różnorodne struktury, tworzyć rolnictwo, zakładać kopalnie surowców i eksperymentować z technologią. Bazy mogą służyć jako schronienie przed niebezpieczeństwami, miejsce przechowywania zasobów oraz jako centrum operacyjne dla dalszych ekspedycji. Ostatnim aspektem, który warto podkreślić, jest rozwój gry od czasu jej premiery. Studio Hello Games regularnie wydaje aktualizacje i dodatki, wprowadzając nowe funkcje i poprawiając istniejące elementy rozgrywki. Dzięki temu No Man's Sky jest teraz o wiele bardziej kompletnym i satysfakcjonującym doświadczeniem, niż miało to miejsce w momencie premiery.
Anomalia kosmiczna służy w grze jako swego rodzaju hub, a przyzwać ją można w każdym systemie, który odwiedzimy
Nasza przestrzeń
W miarę wcześnie dostajemy dostęp także do wzywanej na żądanie stacji "kosmicznej anomalii", stanowiącej swego rodzaju hub. To w niej odblokowujemy ulepszenia sprzętu, nowe elementy konstrukcyjne a także możemy wejść w interakcje z innymi graczami. Stacja ta jest napędzana przez istotę znaną jako Polo i Nada, którzy oferują misje, nagrody oraz wskazówki dotyczące dalszego rozwoju postaci. W kosmicznej anomalii można spotkać również innych graczy, co stanowi ciekawą możliwość wspólnej eksploracji i handlu. Chociaż gra została zaprojektowana z myślą o przeważającej rozgrywce dla jednego gracza, obecność innych podróżników w przestrzeni kosmicznej dodaje nowego wymiaru społecznościowego do doświadczenia. Możemy porozmawiać z innymi graczami, wymieniać się przedmiotami, a nawet wspólnie przeprowadzać ekspedycje na planety.
Mój okręt główny, kosztował sporo kredytów
Ku nieskończoności!
No Man's Sky okazuje się być bardzo rozbudowaną i przyjemną grą w odbiorze. Co jeszcze bardziej cieszy, jest ona dostępna w ramach usługi GamePass, co sprawia, że jest łatwo dostępna dla szerokiej publiczności. Gra oferuje ogromny, proceduralnie generowany wszechświat, który można eksplorować przez wiele godzin. Każda planeta w No Man's Sky jest unikalna, z własnym ekosystemem, topografią i zasobami. Eksplorowanie tych różnorodnych światów daje ogromną satysfakcję i poczucie niekończących się możliwości odkrywania.