"Dark Souls III" to fabularna gra akcji z gatunku RPG, stworzona przez firmę FromSoftware i wydana przez Bandai Namco Entertainment. Jest trzecią główną odsłoną serii "Dark Souls" i została wydana w marcu 2016 roku na platformy PlayStation 4, Xbox One i Microsoft Windows.
Fabuła
Panorama Lothric
Fabuła "Dark Souls III" osadzona jest w mrocznym i pełnym tajemnic świecie, w którym gracze wcielają się w postać Nierozpalonego (Ashen One), nieumarłego bohatera. Akcja toczy się w królestwie Lothric, które znajduje się na skraju upadku. Czas zapomnienia nadchodzi, a ognie, które utrzymują świat w równowadze, zaczynają wygasać.
Gracz zostaje obdarzony zadaniem odnalezienia "Władców Pogorzeliska", którzy opuścili swoje trony, gdy świat najbardziej ich potrzebował. Aby skłonić ich do powrotu i przywrócenia równowagi, gracz musi pokonać każdego z nich.
Wyruszając w swoją podróż, bohater spotyka różne postacie, zarówno przyjacielskie, jak i wrogie, które mają wpływ na losy królestwa Lothric.
Podczas eksploracji świata, który jest jak jeden wielki labirynt, gracze będą napotykać potężnych bossów, którzy stanowią główne wyzwania gry. Każdy z bossów posiada unikalny styl walki i wymaga od gracza precyzji, strategii i wytrwałości, aby go pokonać. Przez całą grę panuje atmosfera grozy, rozpaczy i tajemniczości, która sprawia, że rozgrywka jest niezwykle intrygującym doświadczeniem.
Wraz z postępem w grze, odkrywane są kolejne fragmenty historii, tajemnice przeszłości i związki między postaciami. Narracja jest często subtelna, a większość fabuły i głębszych informacji ukrytych jest w opisach przedmiotów, dialogach i wizualnych wskazówkach, co zachęca graczy do zgłębiania tajemnic świata gry.
Jednak fabuła "Dark Souls III" jest również otwarta na interpretację, pozostawiając miejsce dla osobistych dedukcji i teorii graczy. To jeden z elementów, które przyczyniły się do popularności i kultowego statusu serii "Dark Souls".
Mechanika
Rozgrywka w "Dark Souls III" koncentruje się na trudności, strategii i precyzji. Gracze muszą dokładnie planować swoje ruchy, uczyć się ataków przeciwników i znaleźć odpowiedni moment do kontrataku. Oto kilka kluczowych elementów mechaniki gry:
- Walka: Mechanika walki opiera się na kombinacji ataków, uników, bloków i kontrataków. Gracze muszą dobrze wyważyć swoje ruchy, unikać ataków wrogów i wykorzystać otwarcia do zadawania obrażeń. Różnorodność broni i stylów walki daje możliwość dostosowania swojej strategii do własnego stylu gry.
- Postęp postaci: Gracze mają możliwość rozwijania swojej postaci poprzez zdobywanie doświadczenia i punktów umiejętności. Punkty te można inwestować w rozwój statystyk, takich jak siła, zręczność, wytrzymałość i magia, aby dostosować postać do preferowanej taktyki.
- Poziomy i eksploracja: Gra oferuje obszerny świat do odkrywania, pełen skrytych lokacji, skarbów i potworów. Każdy obszar ma swój własny design i wyzwania, a eksploracja jest nagradzana odkryciem sekretów, nowych broni i przedmiotów.
- Umieranie i system ognisk: "Dark Souls III" słynie z wysokiego poziomu trudności, który często prowadzi do śmierci postaci gracza. Po śmierci gracza, traci on swoje zebrane wcześniej doświadczenie, ale ma szansę je odzyskać, dotykając miejsca swojej śmierci. Ogniska są ważnym elementem rozgrywki, służącym jako punkty zapisu, uleczania i ulepszania ekwipunku.
- Współpraca i PvP: Gra zawiera również tryb wieloosobowy, w którym gracze mogą współpracować, przywoływać innych graczy do pomocy w trudnych walkach lub stawiać im czoła w pojedynkach PvP.
Wszystkie te elementy łączą się, tworząc satysfakcjonujące, ale wymagające doświadczenie, w którym strategia, refleks i wytrzymałość są kluczowe dla sukcesu. "Dark Souls III" jest znany z tego, że nagradza wytrwałość i cierpliwość graczy, ale jednocześnie może być wyjątkowo trudny i bezlitosny.
Multiplayer
Gracze podejmują walkę z Tancerką z Mroźnej Doliny (eng. Dancer of the Boreal Valley)
"Dark Souls III" oferuje tryb współpracy, który umożliwia graczom wspólną walkę i eksplorację świata gry. Oto kilka istotnych informacji na temat trybu współpracy w grze:
- Przywoływanie sojuszników: Gracze mają możliwość przywołania innych graczy do swojego świata jako sojuszników. Mogą to zrobić, korzystając z przedmiotów takich jak Biała Kreda Sojusznika. Przywołani gracze pojawiają się jako duchy i mogą pomagać w walce przeciwko wrogom oraz pokonywaniu trudnych obszarów.
- Granice poziomów: Aby przywołać innego gracza jako sojusznika, muszą oni znajdować się w odpowiednim zakresie poziomów. Istnieją ograniczenia, które regulują, kto może współpracować z kim. Gracze muszą mieć zbliżone poziomy, aby mogli wspólnie walczyć.
- Ograniczenia czasowe: Przywołani sojusznicy mają ograniczony czas pobytu w świecie gospodarza. Po pewnym czasie, lub gdy zostaną pokonani, powrócą do swojego własnego świata. Gospodarz może również zakończyć współpracę w dowolnym momencie.
- Wspólne pokonywanie bossów: W trybie współpracy, sojusznicy mogą pomagać gospodarzowi w walce z potężnymi bossami. To ułatwia przejście przez trudne starcia i zwiększa szanse na sukces.
Warto zauważyć, że tryb współpracy może nie być dostępny przez całą grę. Istnieją obszary, w których współpraca jest ograniczona lub całkowicie niedostępna. Ponadto, tryb współpracy może być podatny na ataki innych graczy, którzy mogą dokonać wtargnięcia jako tzw. Łowcy Dusz, próbując pokonać gospodarza i jego sojusznika.
Tryb współpracy w "Dark Souls III" zapewnia możliwość dzielenia się trudnościami i zwycięstwami z innymi graczami, co dodaje element społecznościowy i umożliwia bardziej zrównoważone podejście do trudnych wyzwań w grze.
Postacie
Przed wydarzeniami z gry Ludleth zjednoczył "Pierwszy Płomień", tym samym stając się "Władcą Pogorzelisk"
Spotkasz tu wiele ważnych postaci, które mają wpływ na fabułę i rozwój historii w grze. Oto kilka z najważniejszych postaci występujących w grze:
- Ludleth of Courland: Jest jednym z Pięciu Panów Popiołów, których gracz musi odnaleźć. Ludleth jest małym, starszym mężczyzną z charakterystycznie przekrzywioną koroną i siedzi na tronie w „Kapliczce Zjednoczenia”. Odgrywa ważną rolę w rozwinięciu fabuły i udziela bohaterowi istotnych wskazówek.
- Siegward of Catarina: To przyjazny rycerz z rasy Catarina, który jest wyposażony w charakterystyczną stalową zbroję i masę. Siegward jest postacią, która może być spotkana wielokrotnie w różnych miejscach, zawsze gotową pomóc graczowi w trudnych sytuacjach.
- Anri of Astora: Anri to postać, którą spotyka się na swojej drodze. Anri jest poszukującą „Władców Pogorzelisk” i ma swoje własne cele w królestwie Lothric. Interakcje z Anri prowadzą do ciekawych zwrotów akcji w fabule.
- Fire Keeper: Jest to tajemnicza postać, która dba o ogniska, miejsca, gdzie gracze mogą się zregenerować i zapisywać postęp. Fire Keeper ma swoje własne tajemnice i wpływ na losy świata gry.
Warto zauważyć, że "Dark Souls III" słynie z subtelnej narracji i często postacie mają ograniczoną ilość dialogów, a ich tajemnice i motywacje są ukryte lub pozostawione do interpretacji gracza. Ta nieokreśloność jest jednym z charakterystycznych elementów serii "Dark Souls".
Grafika
Vordt z Mroźnej Doliny - niegdyś rycerski przepatrywacz, dawniej wojownik z Irithyllu w Mroźnej Dolinie
Grafika została starannie wykonana, tworząc mroczny, ale piękny świat pełen szczegółów. Oto kilka informacji dotyczących grafiki w grze:
- Realizm i atmosfera: Grafika w grze jest utrzymana w realistycznym stylu, co przekłada się na wiarygodność otaczającego świata. Twórcy zadbali o szczegóły, takie jak tekstury, oświetlenie i animacje postaci, aby stworzyć mroczną atmosferę pełną rozpadających się ruin, zamglonych lasów i przerażających stworzeń.
- Szczegółowe poziomy: Poziomy w "Dark Souls III" są starannie zaprojektowane i pełne unikalnych detali. Od potężnych zamków po przepastne jaskinie i mroczne katedry, każdy obszar ma swoją własną estetykę i charakter. Ograniczenia graficzne są zminimalizowane, dając graczom wrażenie przestrzeni i głębi.
- Efekty wizualne: Gra wykorzystuje różne efekty wizualne, takie jak dynamiczne oświetlenie, cząsteczki, mgły i ognie, aby wzmocnić atmosferę i uczucie niepokoju. To dodaje głębi wizualnej prezentowanego świata i sprawia, że walki czy odkrywanie nowych lokacji są bardziej spektakularne.
- Projekt postaci i wrogów: Zarówno postacie gracza, jak i wrogowie w grze mają szczegółowo zaprojektowane modele. Każda postać ma swój unikalny wygląd, ruchy i animacje, które nadają im indywidualności. Wrogowie są często groteskowe i przerażające, z imponującymi detalami, co dodaje do wrażeń podczas walki.
- Animacje: Animacje w grze są płynne i realistyczne, zarówno w przypadku postaci gracza, jak i wrogów. Od chodu i ataków po reakcje na uderzenia, animacje oddają dynamikę walki i wpływają na ogólną immersję w grze.
Grafika w "Dark Souls III" jest ceniona przez wielu graczy i uważana za jedno z mocnych stron gry. Twórcy skrupulatnie zadbali o szczegóły, tworząc wspaniały, ale zarazem mroczny świat, który przyciąga wzrok i przekazuje atmosferę grozy i tajemniczości.
Muzyka
Vinyle z oryginalnymi sountrackami
Muzyka jest niezwykle istotnym elementem gry, który przyczynia się do atmosfery, napięcia i emocji, jakie towarzyszą graczom podczas ich podróży. Skomponowana przez Yuka Kitamurę i Motoi Sakurabę, muzyka w grze ma różnorodny charakter i wspaniale wpasowuje się w mroczny i tajemniczy świat gry.
W trakcie eksploracji obszarów towarzyszą nam subtelne tła dźwiękowe, które mają za zadanie budować nastrojową atmosferę. Te ambientowe dźwięki są spokojne, niekiedy tajemnicze, co wprowadza nas w głębsze zakątki świata gry. Odpowiadają one również charakterystyce poszczególnych obszarów i podkreślają ich unikalność.
Podczas walk z wrogami, muzyka nabiera dynamiki i staje się bardziej intensywna. Włączają się dynamiczne utwory walki, które budują napięcie i pasują do intensywności potyczek. W szczególności walki z bossami są podkreślane epicką muzyką, pełną dramatyzmu i heroizmu. Te potężne kompozycje stanowią ważny element wyzwań, z jakimi gracze muszą się zmierzyć.
Ponadto, muzyka w "Dark Souls III" wykorzystuje również motywy tematyczne, które są przypisane niektórym postaciom czy obszarom. Te powtarzające się melodie pomagają w budowaniu tożsamości postaci i podkreślają ich znaczenie dla fabuły. Wprowadzają one kontekst emocjonalny i umożliwiają graczom głębsze zanurzenie się w historię świata gry.
Czasami gra wykorzystuje ciszę lub brak muzyki, szczególnie w spokojniejszych obszarach. To celowe posunięcie twórców ma na celu podkreślenie atmosfery samotności, tajemniczości i niepokoju, które towarzyszą podróżom graczy. Ta cisza stwarza odpowiednie pole do skoncentrowania się na otaczającym świecie i odczuciu napięcia związanego z niebezpieczeństwem czy pułapkami.
Muzyka w tej grze jest niezwykle starannie skomponowana i doskonale współgra z wizualnymi i narracyjnymi aspektami gry. Wprowadza ona dodatkową warstwę emocji i intensyfikuje doświadczenie graczy, tworząc niezapomnianą podróż przez mroczny i pełen wyzwań świat gry.
Podsumowanie
"Dark Souls III" to trzecia część znanej i cenionej serii gier akcji RPG. Gra oferuje mroczny, brutalny i pełen wyzwań świat, który przyciąga graczy swoją głębią i tajemniczością. Fabuła osadzona jest w postapokaliptycznym świecie, gdzie gracze wcielają się w Nierozpalonego - zmartwychwstałego bohatera, który musi stawić czoła potężnym wrogom i odkryć tajemnice swojego przeznaczenia.
Rozgrywka jest trudna i wymagająca. Gracze będą musieli stosować taktykę, zdolności i precyzję w walce z różnorodnymi wrogami i potężnymi bossami. System walki oferuje różnorodne style walki i możliwość personalizacji postaci, co pozwala dostosować swoje podejście do własnego stylu gry.
Świat gry wyróżnia się piękną, ale mroczną oprawą graficzną. Obszary są starannie zaprojektowane, pełne szczegółów i mają swoje własne unikalne atmosfery. Muzyka dodatkowo wzmacnia doświadczenie, tworząc napięcie, dramatyzm i podkreślając emocje związane z podróżą przez świat "Dark Souls III".
Dodatkowym elementem gry, jest opcja trybu współpracy, w którym gracze mogą wspólnie pokonywać wyzwania i stawić czoła trudnym przeciwnościom. To daje możliwość interakcji z innymi graczami i wspólnego eksplorowania tego nieprzyjemnego świata.