"A Way Out" to kooperacyjna gra akcji i przygody, stworzona przez Hazelight Studios i wydana przez Electronic Arts. Gra została wydana w marcu 2018 roku na PlayStation 4, Xbox One i PC.
Fabuła
Mała minigra - Cztery w linii
Fabuła "A Way Out" skupia się na dwóch głównych bohaterach - Leo i Vincent. Leo jest człowiekiem impulsywnym, który często działa przed przemyśleniem. W przeszłości był członkiem przestępczej organizacji, co doprowadziło do jego uwięzienia. Vincent natomiast jest bardziej opanowany i zrównoważony. Jest byłym policjantem, który został oskarżony o zabójstwo swojego brata, ale twierdzi, że był to wypadek.
Akcja rozpoczyna się w więzieniu, gdzie Leo i Vincent przypadkowo spotykają się w łazience. Wkrótce poznają się bliżej i decydują, że będą działać razem, aby uciec z więzienia. W trakcie ucieczki poznajemy historię obu postaci oraz dowiadujemy się, co doprowadziło ich do sytuacji, w której się znajdują.
Głównym celem bohaterów jest ucieczka z więzienia i odzyskanie wolności. Aby to osiągnąć, muszą przejść przez wiele przeszkód i pokonać różne zagrożenia. Muszą ukrywać się przed strażnikami, zwalczać innych więźniów i szukać sposobu na wyjście z więzienia.
Podczas swojej ucieczki, Leo i Vincent napotykają różne osoby, które pomagają im w osiągnięciu celu. Jednym z ważniejszych bohaterów jest Harvey, boss Leo w przestępczej organizacji. Leo i Vincent chcą go schwytać i wykorzystać jako przepustkę do wolności. Jednak, aby to zrobić, muszą zdobyć wiele informacji i ukryć swoje plany przed innymi więźniami.
W trakcie rozgrywki, bohaterowie muszą podejmować decyzje, które wpływają na przebieg gry i jej zakończenie. Gracze muszą wybierać, którą drogą chcą podążać, jakie decyzje podejmować i jakie konsekwencje chcą ponieść. Fabuła kończy się w zależności od decyzji podjętych przez graczy, co sprawia, że każda gra może mieć inne zakończenie.
Oprócz fabuły, gra zawiera wiele elementów rozgrywki, takich jak strzelanie, walka wręcz, prowadzenie samochodów i łodzi oraz rozwiązywanie zagadek logicznych. Wszystkie te elementy są zaprojektowane tak, aby działać w trybie kooperacji i wymagają współpracy obu graczy.
Mechanika
Prosty przykład sekwencji współpracy
Mechanika "A Way Out" to połączenie gry przygodowej z elementami strzelanek i walki wręcz. Rozgrywka jest przeznaczona do trybu kooperacji i wymaga współpracy obu graczy, co sprawia, że gra ta jest inna niż większość gier. W trybie jednoosobowym gra jest niemożliwa do przejścia, a każdy gracz musi kontrolować jednego z głównych bohaterów - Leo lub Vincenta.
Gra oferuje wiele różnych aktywności, które mogą być wykonywane przez graczy w trakcie rozgrywki. Należą do nich przeszkadzanie strażnikom, przeszukiwanie pomieszczeń w poszukiwaniu wskazówek i przedmiotów, strzelanie z broni lub walka wręcz z innymi więźniami, kierowanie samochodami i łodziami oraz rozwiązywanie zagadek logicznych.
Mechanika rozgrywki opiera się na trybie split-screen, co oznacza, że ekran jest dzielony na dwie części - jedną dla każdego z graczy. Dzięki temu obaj gracze mogą działać jednocześnie, wykonując różne zadania i współpracując ze sobą w czasie rzeczywistym.
W grze istnieje wiele sekwencji, w których obaj gracze muszą pracować razem, aby osiągnąć cel. W jednej z takich sekwencji, jeden z graczy musi wciągnąć drugiego po linie na górę, aby pokonać przeszkodę. Innym przykładem jest sytuacja, w której jeden z graczy musi znieść wroga z jednej strony, podczas gdy drugi przeskakuje na drugą stronę, aby otworzyć drzwi.
Rozgrywka oferuje również wiele sekwencji QTE (Quick Time Events), w których gracze muszą wykonywać szybkie ruchy kontrolerem, aby osiągnąć cel. Można to zrobić poprzez wciskanie określonych przycisków w określonej kolejności, podczas gdy na ekranie pojawiają się odpowiednie wskazówki.
Wszystkie te elementy łączą się, aby stworzyć intensywną i ekscytującą rozgrywkę, która wymaga od graczy ciągłego myślenia, planowania i współpracy.
Postacie
Leo (z lewej) i Vincent (z prawej) na spacerniaku
W grze "A Way Out" istnieją dwie główne postacie, którymi gracze sterują w trybie kooperacji:
- Vincent Moretti - główny bohater gry, który jest skazany na więzienie za zbrodnię, które popełnił, aby chronić swoją rodzinę. Vincent jest sprytnym i inteligentnym człowiekiem, który potrafi myśleć szybko i podejmować decyzje w trudnych sytuacjach.
- Leo Caruso - drugi główny bohater gry, który również jest skazany na więzienie za przestępstwo, które popełnił, aby chronić swoją rodzinę. Leo jest bardziej impulsywny niż Vincent i często podejmuje ryzykowne decyzje, które mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Ponadto w grze pojawiają się również inne postacie, które wpływają na fabułę gry i wprowadzają wiele nieoczekiwanych zwrotów akcji, takie jak:
To jest właśnie Harvey
- Harvey - szef przestępczej organizacji, który jest głównym antagonistą gry.
- Carla - policjantka, która pomaga Vincentowi i Leo w ucieczce z więzienia.
- Fredo - przyjaciel Leo, który pomaga mu w jego zbrodniach.
- Samuel - starszy więzień, który pomaga Vincentowi i Leo w ich ucieczce.
Wszystkie te postacie łączą się, aby stworzyć bogatą i ekscytującą historię, która prowadzi graczy przez wiele różnych lokacji i sytuacji.
Grafika
Grafika jest bardzo imponująca i dopracowana. Twórcy gry zastosowali zaawansowaną technologię, aby stworzyć wspaniały wizualnie świat, który wprowadza graczy w klimat gry.
W grze zastosowano bardzo szczegółowe modele postaci, które są wyraźnie zdefiniowane i realistyczne. Ruchy postaci są płynne i naturalne, co dodaje jeszcze większej autentyczności do gry. Krajobrazy są również bardzo realistyczne, a szczególnie wrażenie robią miasta, w których toczy się akcja.
Zastosowano także wiele różnych efektów specjalnych, takich jak światło, dym i cienie, co dodaje jeszcze większej głębi i realizmu do świata gry. Animacje, efekty dźwiękowe i muzyka również są bardzo dopracowane i dodają wiele do atmosfery gry.
Ogólnie rzecz biorąc, grafika w grze "A Way Out" jest bardzo imponująca i wciągająca, co pomaga stworzyć autentyczną i wciągającą historię, która przyciąga graczy i wciąga ich w świat gry.
Muzyka
Gustaf Grefberg i Sam Hulick to dwaj kompozytorzy, którzy stworzyli ścieżkę dźwiękową do gry "A Way Out".
Gustaf Grefberg jest szwedzkim muzykiem i producentem muzycznym, który specjalizuje się w muzyce elektronicznej. Jest znany z pracy nad grami takimi jak "The Darkness II" czy "Brothers: A Tale of Two Sons". W grze "A Way Out" Gustaf Grefberg odpowiadał za stworzenie większości utworów, które można usłyszeć w trakcie rozgrywki.
Sam Hulick natomiast jest amerykańskim kompozytorem, który jest znany z pracy nad grami takimi jak "Mass Effect" i "Baldur's Gate". W grze "A Way Out" Sam Hulick stworzył utwory, które są bardziej spokojne i melancholijne, takie jak "The Treehouse" czy "Epilogue".
Współpraca między Grefbergiem a Hulickiem przyniosła interesujące połączenie różnych gatunków muzycznych, co dodaje jeszcze więcej emocji i głębi do gry. Razem stworzyli unikalną i wciągającą ścieżkę dźwiękową, która idealnie pasuje do historii gry i pomaga wciągnąć graczy jeszcze bardziej w świat gry.
Podsumowanie
Dodaj ołowiu, bo coś przygasa
Gra jest zaprojektowana jako kooperacyjna, co oznacza, że może być grana tylko przez dwóch graczy, którzy kontrolują jednego z głównych bohaterów. Gracze muszą ze sobą współpracować, aby rozwiązywać zagadki, wykonywać zadania i przeżyć w trudnych sytuacjach, które pojawiają się w trakcie gry.
"A Way Out" oferuje różnorodną rozgrywkę, w której gracze będą musieli podejmować decyzje, aby kształtować historię i losy bohaterów. Gra oferuje wiele różnych trybów gry, takich jak pościgi samochodowe, sceny walki i skradanki, co zapewnia wiele emocji i niezapomnianych wrażeń.
Gra została bardzo dobrze przyjęta przez krytyków i graczy, którzy chwalili ją za ciekawą fabułę, oryginalne podejście do rozgrywki kooperacyjnej oraz dopracowaną grafikę i dźwięk.