Muzyka odgrywa ogromną rolę w życiu większości z nas. Czasem za jej pomocą łatwiej jest nam przyswoić niektóre informacje. Jest ona oczywiście nieodłącznym elementem w świecie sztuki i rozrywki. Wyobraża ktoś sobie film bez muzyki? Dodaje ona tak wiele. Potrafi wyrazić to czego obraz nie jest w stanie oddać. Nic więc dziwnego, że jest ona również ważnym elementem w świecie gier. Muzyka ma wpływ na odbiór graczy, choć może niektórzy nawet nie zdają sobie z tego sprawy. Na rynku istnieje naprawdę bardzo wiele produkcji, których twórcy nie zapomnieli o tym ważnym aspekcie. Z pewnością znajdzie się wielu graczy, którym dana ścieżka dźwiękowa spodobała się tak bardzo, że słuchają jej poza rozgrywką. Są nawet osoby, które nigdy nie grały w daną grę, ale słuchają jej soundtracku. Czy ja należę do tych osób? Być może, ale przejdźmy już lepiej do głównej części artykułu, czyli do produkcji, które według wielu mogą pochwalić się wspaniałą ścieżką dźwiękową.
Assassin’s Creed Valhalla
Assassin’s Creed Valhalla to dwunasta główna odsłona bestsellerowego cyklu Assassin’s Creed. Tytuł został opracowany przez piętnaście zespołów deweloperskich należących do firmy Ubisoft. Gra z gatunku action RPG przenosi nas do IX-wiecznej Anglii. Gracze wcielają się w postać o imieniu Eivor, która stoi na czele klanu wikingów. Celem gry jest walka o przejęcie Anglii oraz zapewnienie sobie miejsca w tytułowej Valhalli.
Ścieżka dźwiękowa do gry została skomponowana przez Jespera Kyda, Sarę Schachner – pracowali oni już wcześniej przy serii Assassin’s Creed – oraz Einara Selvika – stworzył muzykę do kilku sezonów „Wikingów”. Muzyka przepełniona jest klimatem wikingów i kultury nordyckiej. Oprócz tego bogata jest w momenty przywołujące zarówno melancholię, jak i grozę. Jako ciekawostkę dodam, że w tym roku ścieżka dźwiękowa do rozszerzenia Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök zwyciężyła podczas ceremonii Nagród Grammy. Kompozytorką zwycięskiego soundtracku jest kalifornijska skrzypaczka Stephanie Economou.
The Elder Scrolls V: Skyrim
The Elder Scrolls V: Skyrim to piąta część cyklu popularnych action RPG-ów The Elder Scrolls. Gra została wyprodukowana przez Bethesda Game Studios i wydana przez Bethesda Softworks w 2011 roku. Gracze odwiedzają w niej kontynent Tamriel, a sama fabuła opowiada o powrocie do tej krainy pradawnej rasy smoków.
Muzyka do The Elder Scrolls V: Skyrim została skomponowana przez amerykańskiego kompozytora, Jeremy’ego Soula. Ścieżka dźwiękowa tej gry charakteryzuje się przyjemnymi, harmonijnymi melodiami. Całość wykonana została przez orkiestrę z okazjonalnymi występami chóru. Utwory zostały nagrane na żywo, co jest bardzo dobrze słyszalne. Najpopularniejszym utworem tego soundtracku jest bez wątpienia utwór Dragonborn.
Journey
Journey to gra przygodowa zabierająca nas w piękną podróż przez różnorodne pustynie. Gracz wciela się w rolę tajemniczego wędrowca, który ma za zadanie odkryć historię miejsca, do którego trafił. Za produkcję gry odpowiada studio thatgamecompany.
Za skomponowanie ścieżki dźwiękowej do Journey odpowiedzialny jest Austin Wintory. Muzyka wykonana została przez orkiestrę symfoniczną oraz piosenkarkę Lisbeth Scott, której śpiew możemy usłyszeć w ostatnim utworze „I was Born for This”. Piękne melodie idealnie dostosowują się do działań wędrowca oraz dźwięków wydawanych przez pobliskie obiekty, przez co znakomicie podkreślają emocje, które nam aktualnie towarzyszą. Ścieżka dźwiękowa Journey doczekała się nawet nominacji do Nagrody Grammy.
Wiedźmin 3: Dziki Gon
Wiedźmin 3: Dziki Gon gra z gatunku action RPG, bazująca na motywach twórczości literackiej Andrzeja Sapkowskiego. Warto jednak pamiętać, że nie jest bezpośrednią adaptacją żadnej z jego książek. Tytuł został wyprodukowany i wydany przez polskiego producenta CD Projekt Red. Gracze wcielają się w Geralta z Rivii, którego zadaniem jest odnalezienie Ciri, czyli jego przybranej córki obdarzonej mocą zdolną uratować świat lub pogrążyć go w ruinie.
Za skomponowanie oprawy muzycznej odpowiedzialni są Marcin Przybyłowicz, Mikołaj Stroiński i zespół Percival Schuttenbach. Ścieżka dźwiękowa tej gry inspirowana jest klimatem kultury słowiańskiej i celtyckiej. W utworach możemy usłyszeć dawne instrumenty takie jak np. lira bizantyjska, czy gęśle. Muzyka bogata jest w różnorodne momenty przepełniające folklorem, romantyzmem, jak i energicznymi rytmami.
The Last of Us Part II
The Last of Us Part II to przygodowa gra akcji będąca kontynuacją The Last of Us z 2013 roku. Produkcja została opracowana przez znane studio Naughty Dog. Gra kontynuuje wątki rozpoczęte w pierwszej części. Tytuł przenosi graczy do postapokaliptycznego świata, zniszczonego przez zabójczą epidemię.
Kompozytorami muzyki do The Last of Us Part II są Gustavo Santaolalla – zdobywca Oskara i Golden Globe – oraz Mac Quayle – laureat nagrody Emmy i nominowany do nagrody Grammy. Ścieżka dźwiękowa jest spokojna i zarazem mroczna. Usłyszeć możemy zarówno gitarowe brzmienie, jak i momenty przepełnione ambientową elektroniką. Muzyka w The Last of Us Part II idealnie oddaje atmosferę rozgrywających się na ekranie sytuacji.
Cuphead
Cuphead to dwuwymiarowa gra akcji, kładąca mocny nacisk na walki z bossami. Gra inspirowana jest kreskówkami z lat 30. XX wieku. Za jej produkcję odpowiada niezależne kanadyjskie Studio MDHR. Gracze wcielają się w postać Kubka lub Filiżanki. Ich zadaniem jest przemierzanie przedziwnych światów, zdobywanie nowych broni, uczenie się potężnych superciosów i odkrywanie niespodzianek, starając się spłacić dług zaciągnięty u diabła.
Muzyka do Cuphead została skomponowana przez kanadyjskiego perkusistę Kristofera Maddigana. Zawiera ona prawie 3 godziny oryginalnego jazzu. Cała ścieżka dźwiękowa została nagrana na żywo w studiu z udziałem 13-osobowego big-bandu, 10-osobowego zespołu ragtime, solowego pianisty, wokalisty, stepującego tancerza oraz kilku innych dodatków. Jest to jeden z tych soundtracków, który może towarzyszyć nam w codzienności.
To oczywiście tylko niektóre tytuły, które zachwycają wyjątkową oprawą muzyczną. Każdy zapewne dodałby do tej listy jeszcze kilka innych produkcji, których soundtracki mają w sobie coś wyjątkowego i zapadają w pamięć. Wbrew pozorom gra to nie tylko fabuła i obraz, lecz także muzyka, która odgrywa ogromną rolę w jej odbiorze i czasem jest znaczącym czynnikiem mającym wpływ na sukces czy popularność danej produkcji.