Poradnik dla początkujących | Valorant 2024

Miniatura Poradnik dla początkujących | Valorant 2024 Poradnik dla początkujących | Valorant 2024

Valorant to popularna strzelanka z umiejętnościami od Riot Games. Chociaż gra wyszła w 2020 roku to nadal cieszy się popularnością z wieloma nowymi graczami. Jeśli jesteś jednym z nich, ten poradnik jest dla ciebie.

Postacie

W grze dostępnych mamy agentów, każdy z nich z charakterystycznymi umiejętnościami. Nie każdy jest dla nas dostępny od początku, niektórych odblokowujemy używając punktów otrzymanych za ukończone misje i za czas spędzony w grze.

W walorancie istnieje podział postaci ze względu na umiejętności.

Szturmowiec (duelist) 

Są to postacie, których umiejętności obracają się dookoła zadawania obrażeń. Dobre są dla osób odważnych - dużo osób przychodzących z gier typu CS wybiera tę rolę. Na początek dobry jest np. Phoenix. Jego C to ściana, którą blokuje widoczność, leczy się nią, ale inni gracze w obydwu drużynach są ranieni gdy w nią wchodzą. Q to oślepienie, działa na wszystkich graczy łącznie z Phoenixem. E to kula ognia, która po upadku na ziemię zadaje przez pewien czas obrażenia każdemu kto na niej stoi, oprócz Phoenixa, którego leczy. Jego ult sprawia, że po kliknięciu przez kilka sekund nie może być zabity. Jeśli dostanie śmiertelne obrażenia lub gdy czas się skończy, wraca do miejsca w którym rozpoczął ulta. Jest to więc postać z mało skomplikowanymi umiejętnościami, a dwie z nich mogą go uleczyć.

Strażnik (sentinel)

Postacie z tej roli specjalizują się w chronieniu site'a. Ich umiejętności pozwalają im na blokowanie wejść - tworzą ściany przez które nie da się przejść, bądź gadżety wykrywające i zatrzymujące wrogów. Na początek idealnie sprawdza się Sage - jedna z najbardziej znanych postaci z tej gry. Jej C to ściana, którą wrogowie muszą zniszczyć by móc przejść dalej. Możemy więc stawiać ją w wejściach, bądź blokować dostęp do bomby po jej podłożeniu. Jej Q to kulka, która po rzuceniu rozstrzaskuje się na ziemi, spowalniając wrogów w jej obszarze. E to leczenie pojedynczego gracza, innych graczy w teamie leczy do 100 hp, siebie leczy tylko o 65 hp. Ult pozwala na wskrzeszenie wybranego sojusznika. Sage jest typową postacią wsparcia, jest ona więc idealna dla początkujących, którzy nie czują się jeszcze najlepiej ze strzelaniem. Mimo problemu z celowaniem i tak możemy solidnie wesprzeć swój team.

Inicjator (initiator)

Rola ta specjalizuje się w wykrywaniu wrogów. Gracze pomagają więc bardzo szybko ustalić, który site atakują przeciwnicy oraz często zobaczyć ich dokładne pozycje. Skye nadaje się dla początkujących. Jej C leczy wszystkich sojuszników w obszarze, a Q to tasmański tygrys, którego sterujemy chodząc. Widzimy wtedy jego oczami i możemy zobaczyć wrogów bez narażania się na niebezpieczeństwo. Po kliknięciu lewego przycisku myszy skaczemy na innego gracza, zadając mu niewielkie obrażenia oraz stunując go.  E to jastrząb, którym sterujemy trzymając lewy przycisk myszy. Po użyciu E drugi raz, eksploduje, dając efekt oślepienia - dostajemy też komunikat jeśli jakiś wróg został oślepiony. Jej ult to trzy meduzy, które płyną w powietrzu w kierunku trzech najbliższych wrogów. Jeśli meduza doleci do przeciwnika zanim te ją zastrzeli, nakłada ona na niego krótkowzroczność. Skye ma przydatne umiejętności, które są również proste w użyciu.

Kontroler (controller) 

Do tej kategorii należą postacie specjalizujące się w zakrywaniu obszarów, dając sojusznikom szanse na wejście na site. Jest to jedna z cięższych ról - jest w niej istotna znajomość mapy oraz strategiczne myślenie. Nie polecam tej roli jako pierwszą, ale jeśli chcecie spróbować swoich sił, Brimstone jest łatwy w opanowaniu. C to nadajnik, który po rzuceniu na ziemię tworzy obszar zwiększający prędkość chodu i strzelania sojuszników. Q to granat, który po upadku na ziemię tworzy obszar zapalający postacie. E to tak zwany smoke (dym), który zasłania mały obszar w pobliżu (da się przez niego strzelić). Jego ult zadaje obrażenia w wybranym, dużym, obszarze. Jego umiejętności są łatwe w opanowaniu, ale trzeba pamiętać że złym smokiem możemy utrudnić rundę swojej drużynie.

Zazwyczaj na team przypada jeden kontroler i jeden inicjator, są to role które nie potrzebują więcej niż jednego gracza na team. 

Bronie

Można powiedzieć, że bronie to najważniejszy temat w Valorancie.  Możemy je podzielić na 6 kategorii.

Broń boczna

  • Classic - Broń, z którą zaczynamy każdą rundę za darmo. Wystrzał podstawowy (LPM) daje precyzyjny strzał na daleko, prawym przyciskiem za to możemy cisnąć wieloma pociskami na raz, idealnie na blisko.
  • Shorty - Broń na blisko, przed przeładowaniem mamy tylko dwa strzały. Idealna przy broniach głównych na daleko, w przypadku gdy komuś uda się nas zajść.
  • Frenzy - Pistolet maszynowy, dobry w ruchu, jednak zaleca się strzelać krótkimi seriami dla precyzyjności.
  • Ghost - Celny z dużym magazynkiem, idealna broń boczna.
  • Sheriff - Sześciostrzałowiec, odrzut jest mocny, jest więc dobry dla celnych graczy.

Pistolety maszynowe

  • Stinger - Spory odrzut i szybko opróżniający się magazynek.
  • Spectre - W miarę celna na średnim i krótkim dystansie, zadaje spore obrażenia jak na swoją cenę.

Strzelby

  • Bucky - Lewym przyciskiem idealny na krótki dystans, prawy na średni. Strzały są dosyć wolne.
  • Judge - Idealna broń na bliski dystans, strzały są bardzo szybkie.

Karabiny

  • Bulldog - Najlepiej sprawdza się w krótkich seriach, pod prawym przyciskiem możemy przybliżyć.
  • Guardian - Karabin wyborowy, długi czas między pociskami, za to nadrabia dużymi obrażeniami i celnością
  • Phantom - Najlepszy do strzelania seriami, stosunkowo mały odrzut zapewnia łatwą kontrolę.
  • Vandal - Brat Phantoma, lekko większe obrażenia, jednak czas między pociskami jest dłuższy, odrzut jest też większy. Najlepiej więc strzelać pojedynczym ogniem.

Karabiny snajperskie

  • Marshal - Lekki karabin snajperski, wolnostrzelny.
  • Outlaw - Można wystrzelić tylko dwa pociski przed przeładowaniem.
  • Operator - Ma podwójne przybliżenie, mało mobilny, ale nawet strzał w klatę zabije przeciwnika.

Karabiny maszynowe

  • Ares - Pojemny, ale ze średnią celnością.
  • Odyn - Bardzo duży magazynek, idealny na blisko, a trzymając prawy przycisk potwór nawet na daleko.
  • Nóż - Pozwala na szybszy ruch oraz sprawne niszczenie obiektów takich jak np. ściany wrogów. Zabicie nim jest jak splunięcie w twarz wroga.

Podsumowanie broni

Na początek polecam opanować Classica, Ghosta, Spectre oraz Vandala lub Phantoma - są to najczęściej używane bronie, ważna jest więc umiejętność posługiwania się nimi. Wybór między Phantomem a Vandalem to często preferencja graczy, są w tej samej cenie i zadają podobne obrażenia. Najlepiej testować obydwa, można też grać nimi na przemian. Ja osobiście gram Phantomem gdy widzę, że danego dnia nie trafiam aż tak dokładnie.

Możemy kupować skiny do broni, by  wyrazić siebie w trakcie gry

Celownik

Celownik jest kwestią indywidualną, możemy zmienić go w ustawieniach, tworząc swój własny lub kopiując od innych. Najlepiej by kolor celownika rzucał się w oczy i by nie był na tyle duży żeby zasłaniał głowy przeciwników. 

Trening

Jedną z najważniejszych rzeczy w Valorancie jest dobry cel. Bez niego musimy liczyć na farta by kogoś zabić. By poćwiczyć naszą celność możemy wejść na strzelnicę, klikając trening w lobby. Na strzelnicy mamy możliwość wypróbowania każdej broni, jak i przetestowania umiejętności każdej postaci. Trening z kukłami bardzo nam pomoże w wytrenowaniu cela. Możemy też ćwiczyć plantowanie i rozplanowywanie spike, również bijąc się z kukłami.

To by było wszystko czego potrzebujesz na sam początek przygody z Valorantem. Na dole jest też filmik pokazujący mapy, tłumaczący ekonomię i inne trochę bardziej zaawansowane sprawy.

Powodzenia!

Sleepy

Hej hej, jestem studentką grafiki, gram głównie w cozy gry, lige legend i mmorpg