Piksel (ang. pixel) – najmniejszy jednolity (przedstawiający konkretny kolor) element obrazu prezentowanego na wyświetlaczach urządzeń cyfrowych lub drukowanego w technice druku punktowego. Nazwa piksel jest zbitką angielskich słów pictures oraz element. - tak wikipedia definiuje pixele. Pixel art jest natomiast tworzeniem z tych najmniejszych elementów obrazów, animacji. W dawnych czasach był on wymogiem, przez ograniczenia technologiczne. Dziś jest to celowy zabieg artystyczny, stosowany przez twórców gier. Przyjrzyjmy się ciekawszym pozycjom na rynku w tej stylistyce.
Hotline Miami
Brutalność jest kluczowym elementem Hotline Miami, a pixel art doskonale podkreśla tę cechę. Piksele, które tworzą postacie i otoczenie, są ostre i wyraźne, podkreślające surowość i bezwzględność świata przedstawionego w grze. Bezlitosna przemoc, która towarzyszy rozgrywce, jest efektownie przedstawiana przez pikselowe animacje walki, które są szybkie, krwawe i pełne akcji. Hotline Miami jest doskonałym przykładem, jak styl pixel artu może wzmocnić i uwydatnić brutalność i intensywność gry. Pikselowa estetyka pozwala na odważne przedstawienie przemocy, tworząc jednocześnie wspaniałe połączenie nostalgii, dynamiki i niezapomnianego doświadczenia dla graczy.
Blasphemous
Blasphemous to gra, która w pełni wykorzystuje pikselową stylistykę, aby stworzyć mroczne i przyciągające środowisko. Jest to tytuł autorstwa renomowanego studia Team17, znanych przede wszystkim z serii gier Worms. Blasphemous łączy w sobie elementy akcji i platformówki w niezwykle trudnym i wymagającym świecie, który często określa się jako "dwuwymiarowy pikselowy klon Dark Souls". Podobnie jak w tej serii, Blasphemous jest grą niezwykle wymagającą i pełną wyzwań. Pikselowa grafika doskonale współgra z tą brutalną i bezlitosną rozgrywką. Ostrze kształtu piksela odzwierciedla bezlitosność świata gry, gdzie błędy są karane, a każdy ruch ma znaczenie. Pikselowa estetyka podkreśla trudności, które czekają na graczy, tworząc atmosferę nieustającego zagrożenia i walki o przetrwanie.
Beat Cop
Beat Cop, autorstwa polskiego studia Crunching Koalas, to gra, która doskonale wykorzystuje stylistykę pixel artu, aby przedstawić niepowtarzalne doświadczenie życia jako policyjnego krawężnika. Gracz wciela się w postać Jacka Kelly'ego, funkcjonariusza policji z Nowego Jorku. Niesłusznie oskarżony o morderstwo żony senatora, staje przed trudnym zadaniem udowodnienia swojej niewinności. Dodatkowo, jest również oskarżony o kradzież diamentów, które należały do senatora. Zmuszony do opuszczenia swojego stanowiska i przyjęcia roli "krawężnika" Jack, musi zmierzyć się z brutalną rzeczywistością ulic Nowego Jorku, gdzie czekają go liczne problemy i wyzwania.
To The Moon
Głównym klientem bohaterów jest John Wyles, starszy mężczyzna, który zbliża się do końca swojego życia i marzy o podróży na Księżyc. Aby spełnić jego ostatnie życzenie, dr Rosalene i dr Watts muszą przejść przez kolejne warstwy jego wspomnień, podróżując od najbardziej aktualnych do najdawniejszych, aby wgrać nowe wspomnienia. Jednak pojawiają się komplikacje związane z jego żoną River, które bohaterowie muszą rozwiązać, aby spełnić jego marzenie. Styl pixel artu w grze To The Moon doskonale oddaje delikatność i subtelność emocji, które są centralnym punktem fabuły. Pikselowe postacie i otoczenie wywołują wrażenie nostalgii i czułości, a także umożliwiają oddanie najdrobniejszych szczegółów emocjonalnych wyrazów twarzy bohaterów. Estetyka pixel artu tworzy intymną atmosferę, która pozwala graczom głębiej wczuć się w historię i związki między postaciami.
Dead Cells
Grafika pixel art w Dead Cells jest starannie wykonana, przykuwająca wzrok szczegółowymi postaciami, potworami i otoczeniem. Piksele są wykorzystane w celu stworzenia płynnych animacji, które dodają dynamiki i intensywności akcji. Każdy ruch, atak i skok są wyraziste, dzięki czemu rozgrywka jest pełna energii i adrenaliny. Gracz wciela się w nieśmiertelnego bohatera, który eksploruje labiryntową twierdzę pełną potworów i pułapek, starając się przeżyć i uciec.
Główną cechą gry jest jej brutalna i satysfakcjonująca rozgrywka. Każda sesja rozpoczyna się od nowa, ponieważ po śmierci nasz bohater traci wszystko. Musimy odbudować swoje umiejętności, zbierać lepsze bronie i zbroje, oraz rozwijać postać, aby móc stawić czoła coraz trudniejszym przeciwnościom. W miarę postępu w grze odblokowujemy również nowe zdolności i umiejętności, które dodają głębi i różnorodności do rozgrywki.