Kiedy myślimy o grach komputerowych, rzadko zastanawiamy się nad pochodzeniem postaci, z którymi spędzamy czas. Tymczasem wiele z nich ma korzenie w rzeczywistych krajach i kulturach. Polska, znana na świecie głównie z produkcji gier, także dostarcza inspiracji do kreowania interesujących postaci. W tym artykule przyjrzymy się bliżej tym, którzy noszą polskie imiona, opierają się na naszej historii czy kulturze, i zastanowimy się, jak są odbierani przez globalną społeczność graczy.
W świecie gier wideo, gdzie różnorodność kulturowa jest kluczem do wzbogacenia fabuły i angażowania graczy, Polska znajduje swoje odzwierciedlenie w postaciach, które odgrywają kluczowe role w wielu produkcjach. Te postacie, nierzadko przedstawiane z wyjątkową głębią i autentycznością, przyczyniają się do popularyzacji polskiej kultury i historii w kontekście międzynarodowym.
Anya Oliwa i B.J. Blazkowicz z „Wolfenstein”
Czyż nie wyglądają słodko? Dokładnie odwrotnie niż podczas rozgrywki.
W "Wolfenstein: The New Order" oraz w kolejnych częściach serii, główna postać, B.J. Blazkowicz którego rodzice to polscy imigranci; ojciec był sprzedawcą, a matka żydówką, nawiązuje bliski związek z Anyą Oliwą, polską pielęgniarką, którą ratuje na początku gry. Ich relacja prędko staje się jednym z kluczowych wątków serii.
Anya jest mocno związana z Polską; jej rodzina prowadziła szpital w Polsce, gdzie B.J. się budzi po wieloletniej śpiączce. Oboje stają się nie tylko parą, ale też kluczowymi postaciami w walce przeciwko reżimowi nazistowskiemu w alternatywnej historii przedstawionej w grze. W późniejszych częściach serii ich relacja rozwija się jeszcze bardziej, prowadząc do powstania rodziny i kontynuowania walki z nazistami.
Lidia Sobieska z "Tekken 7":
Takiej Pani Premier potrzebujemy!
Lidia Sobieska to jedno z najnowszych wcieleń w świecie "Tekken", znanej serii bijatyk. Wprowadzenie postaci Polskiej Premier w taki kontekst było niespodzianką dla wielu, ale jednocześnie odświeżającym dodatkiem do gry. Lidia nie jest tylko politykiem; jest też utalentowaną wojowniczką, która specjalizuje się w tradycyjnym karate. Jej historię w grze napędza pasja do służby narodu i chęć obrony Polski przed zagrożeniami, w tym od wielkich korporacji i organizacji takich jak Mishima Zaibatsu.
Co ciekawe, choć jest postacią fikcyjną, Lidia niesie z sobą autentyczność i oddaje ducha polskiego patriotyzmu. Jej styl walki jest dynamiczny, pełen energii, a jednocześnie odzwierciedla tradycyjne techniki karate. Twórcy gry, chcąc dodać głębi jej postaci, ukazali ją jako postać złożoną, będącą nie tylko politykiem, ale też człowiekiem o silnych przekonaniach, który nie cofnie się przed niczym, by bronić swojego kraju. Wszystko to sprawia, że Lidia Sobieska jest ważnym i pamiętnym dodatkiem do uniwersum "Tekken".
Mikołaj Kopernik w "Assassin's Creed: Brotherhood":
Leonardo nie był jedynym naukowcem
Mikołaj Kopernik, genialny polski astronom i matematyk, pojawia się jako postać w dodatku do gry "Assassin's Creed: Brotherhood" zatytułowanym "The Copernicus Conspiracy". W siedemnastowiecznym Rzymie, gdzie odbywa się akcja gry, Kopernik staje się niechcianym bohaterem swoich czasów. Jego rewolucyjna teoria heliocentryczna, która umieszcza Słońce w centrum wszechświata, a nie Ziemię, przynosi mu zarówno podziw, jak i wrogów. W uniwersum "Assassin's Creed" te nowatorskie idee stawiają go na celowniku Templariuszy, którzy pragną utrzymać kontrolę nad ludźmi przez manipulację wiedzą i zasobami informacji.
W dodatku do gry, Kopernik odgrywa rolę nie tylko naukowca, ale także sprzymierzeńca Bractwa Asasynów. Z pomocą głównego bohatera, Ezio Auditore, stara się przeciwstawić tajnym machinacjom Templariuszy, dążąc do prawdy naukowej bez obaw przed represjami.
Joanna Dark i echo Krystyny Skarbek w "Perfect Dark":
Bond w żeńskim wydaniu
Choć na pierwszy rzut oka postać Joanny Dark z serii "Perfect Dark" może wydawać się klasyczną bohaterką gier akcji, niektórzy dostrzegają w niej nawiązania do prawdziwych postaci z historii szpiegostwa. Jednym z takich przykładów jest Krystyna Skarbek, polska szpieg pracująca dla brytyjskiego wywiadu podczas II wojny światowej. Podobnie jak Joanna, Krystyna była niezwykle odważna, zdeterminowana i posiadała niezwykły talent do pracy w złożonych, niebezpiecznych sytuacjach.
O ile Joanna Dark jest fikcyjnym produktem świata gier, jej nieugiętość, spryt i determinacja przypominają te prawdziwe cechy, które charakteryzowały Krystynę Skarbek w rzeczywistości. Można by się zastanowić, czy twórcy gry, być może, czerpali inspirację z postaci takich jak Skarbek, tworząc silne, niezależne bohaterki w świecie wirtualnej rozrywki. Takie porównania ukazują, jak fikcja może odzwierciedlać rzeczywistość, a postaci z gier mogą być echem prawdziwych ludzi i ich niezwykłych osiągnięć.
Siostry Elżbieta "Ela" Bosak i Zofia Bosak z "Rainbow Six Siege":
Siostry Bosak w pełnej gotowości
Elżbieta "Ela" Bosak i Zofia Bosak to postacie pochodzące z Polski, które zyskały popularność w grze taktycznej "Rainbow Six Siege" od Ubisoftu. Są one przedstawicielkami GROM’u, jednej z najbardziej prestiżowych jednostek specjalnych w Polsce. Ela, znana z nieprzewidywalnego stylu walki i błyskawicznego refleksu, jest operatorem obronnym, którego specjalistycznym wyposażeniem są miny zakłócające działanie przeciwnika. Zofia natomiast, starsza siostra, pełni funkcję operatorki ofensywnej, dysponując wyrzutnią pocisków konkusyjnych i wybuchowych.
Obie te postacie zostały zaprojektowane z dbałością o autentyczność, odzwierciedlając zarówno polską kulturę, jak i profesjonalizm jednostek specjalnych. Ich relacje rodzeństwa dodają dodatkowej głębi ich postaciom, ukazując rywalizację, ale także rodzinne więzi, które łączą je mimo ryzykownego zawodu. W świecie "Rainbow Six Siege", siostry Bosak stoją jako silne reprezentantki Polski, łącząc w sobie profesjonalizm, determinację i rodzinne więzy.