Najprostsze postacie w League of Legends

Miniatura Najprostsze postacie w League of Legends Najprostsze postacie w League of Legends

League of Legends, choć jest jedną z najpopularniejszych gier co-op, może wydawać się trudna do wejścia początkującym graczom. Multum czempionów, różne tryby gry, linie, typy bohaterów czy damage’u przez nich zadawanego, runy i - nie oszukujmy się - mnóstwo graczy, których poziom może wcale nie być tak wysoki, ale i tak można poczuć się niszczonym na każdym kroku.

Dlatego warto najpierw nie rzucać się na głęboką wodę i poznać trochę mechanikę gry na łatwiejszych postaciach, które nas nie zniechęcą, a dadzą jakąś szansę na zdobycie przez Was pozytywnego KDA.

Dlatego przygotowałam dla Was listę 10 postaci - po 2 na każdą linię - które możecie dosiąść od razu i nie powinny sprawiać większych trudności, a nawet możecie być pozytywnie zaskoczeni tym, ile jesteście w stanie zrobić. Są one proste, dają duże obrażenia i nie wymagają używania skomplikowanych kombosów. Przejdźmy zatem do rzeczy. Dla ułatwienia zrozumienia dodałam szybką ściągę umiejętności postaci, aby było łatwiej je zrozumieć!

1. Top

Top nie jest raczej najprostszą linią. Zdominowany przez tanków i fighterów, zawiera dużo potężnych postaci, a większość z nich walczy na bliskim dystansie. Może jednak Was sporo nauczyć. Najważniejsze to znać swoją postać i nie dać się za bardzo zdominować na początku meczu.

Garen

Pasywka - jeżeli Garen nie otrzymuje obrażeń przez jakiś czas, regeneruje procent pełnego zdrowia w każdej sekundzie.
Q - Garen dostaje boosta do prędkości poruszania i uwalnia się od wszystkich slowów. Jego kolejny atak daje dodatkowy damage i silence wroga (brak możliwości używania umiejętności przez jakiś czas).
W - Garen pasywnie zwiększa swój pancerz i odporność na magię, zabijając wrogów. Może również aktywować umiejętność, aby otrzymać tarczę i redukcje kontroli tłumów (slowy, stuny itd.).
E - Garen szybko obraca swój miecz wokół siebie, zadając fizyczne obrażenia pobliskim wrogom.
R - Garen wzywa siły Demacii, aby dokonać egzekucji wroga. Po prostu klikamy na przeciwnika w obrębie działania umiejętności i zadaje to spory damage.

Opis umiejętności nie zawsze brzmi jasno, ale Garen to bardzo przyjemna postać, która może się skalować i naprawdę zadawać duże obrażenia, posiadając ciągle sporo zdrowia.
Gra nim polega głównie na atakowaniu przeciwnika, wyciszaniu go Q i zadawaniem obrażeń z E, a następnie wycofywaniu się i regenerowaniu naszego zdrowia aż do skutku. Dzięki naszym bazowym statystykom i Q mamy przewagę prędkości nad przeciwnikiem, a także szybciej odnawiamy HP. Kiedy wróg ma poniżej połowy zdrowia, powinniśmy być wstanie zabić go używając wszystkich naszych umiejętności i R.


Garen

Teemo

Pasywka - Pozostając przez jakiś czas w bezruchu i nie wykonując żadnych akcji, Teemo na czas nieokreślony staje się niewidzialny. Będąc w zaroślach, Teemo może aktywować i utrzymać niewidzialność w trakcie ruchu. Po utracie niewidzialności Teemo zyskuje Element Zaskoczenia, zwiększając swoją prędkość ataku na kilka sekund.
Q - Oślepia przeciwnika potężnym jadem, zadając mu obrażenia w czasie działania.
W - Teemo truchta, biernie zwiększając prędkość ruchu do momentu zostania trafionym przez wrogiego bohatera bądź wieżę. Teemo może szybko biec, dzięki czemu na chwilę zyskuje dodatkową prędkość ruchu, która nie jest redukowana przez trafienie.
E - Każdy atak Teemo zatruwa cel, zadając obrażenia przy uderzeniu a potem co sekundę przez 4 sekundy (umiejętność pasywna - nie ma aktywnych właściwości).
R - Teemo rzuca trującą pułapką wybuchową w postaci grzyba z plecaka. Po uruchomieniu, pułapka wypuści obłok trucizny, spowalniając przeciwników i zadając obrażenia wraz z upływem czasu. Jeśli Teemo rzuci pułapką w inną pułapkę, ta odbije się, zyskując dodatkowy zasięg.

Główną przewagą Teemo na topie jest jego zasięg - tylko kilka czempionów na tej linii jest długodystansowych, co bardzo ułatwia rozgrywkę nim, zwłaszcza w niskich rangach. Zadaje obrażenia wraz z upływem czasu. Rozgrywka nim polega głównie na auto - atakowaniu i wycofywaniu się, oraz oślepianiu wroga naszym Q, kiedy oni chcą nas auto - atakować. Przyspieszenie na W pozwala pozostać poza zasięgiem przeciwnika. Z racji tego, że na topie mamy głównie fighterów, którzy używają auto - ataków, jest to bardzo przydatne i irytujące dla oponenta.


Teemo

2. Mid

Mid może być dobrą rolą dla początkujących graczy, którzy wolą grać sami na linii. Wybór postaci jest dosyć różnorodny i można spodziewać się wielu rzeczy.

Lux

Pasywka - Zadające obrażenia zaklęcia Lux ładują cel energią na kilka sekund. Kolejny atak Lux zapali tę energię, zadając celowi dodatkowe obrażenia magiczne (zależne od poziomu Lux).
Q - Lux tworzy kulę światła, która unieruchamia i zadaje obrażenia maksymalnie dwóm wrogim jednostkom.
W - Lux rzuca swoją różdżkę i zagina światło wokół każdego sojusznika, którego ona dotknie, chroniąc go przed obrażeniami zadawanymi przez wrogów.
E - Wystrzeliwuje na dany obszar anomalię poskręcanego światła, które spowalnia pobliskich wrogów. Lux może ją zdetonować (klikając E jeszcze raz), by zadać obrażenia wrogom znajdującym się w zasięgu jej działania.
R - Po zgromadzeniu energii Lux wystrzeliwuje promień światła, który zadaje obrażenia wszystkim celom na danym obszarze. Dodatkowo zaklęcie aktywuje umiejętność bierną Lux i odświeża czas działania efektu pasywki.

Lux można nazwać dosyć jednowymiarową postacią. Dzięki E możemy zadawać obrażenia przeciwnikom i zarazem zabijać falę minionów. Zaletą jej stuna pod Q jest to, że może zadziałać na dwa pierwsze cele, dzięki czemu mamy jakiś margines błędu (jeżeli najpierw np. trafimy miniona). Pasywka, jeśli jesteście początkujący, może być trudna do uruchomienia, ale jeżeli się tego nauczycie, zadaje ona duże obrażenia małym kosztem. Tak samo R Lux zadaje bardzo duże obrażenia i można go łatwo spożytkować z naszym Q. Również czas odświeżania ulta jest dość niski.


Lux

Vex

Pasywka - Vex co jakiś czas zostaje wzmocniona, przez co jej następna podstawowa umiejętność przestrasza wrogów i przerywa ich doskoki. Za każdym razem, gdy wróg w pobliżu doskakuje, Vex nakłada na niego znak, który można zużyć i zadać dodatkowe obrażenia. Skraca on również czas odnowienia jej wzmocnionego stanu.
Q - Wystrzela zadający obrażenia pocisk, który przyspiesza w trakcie lotu.
W - Zyskaj tarczę i zadaj obrażenia pobliskim wrogom.
E - Stwórz obszar, który zadaje obrażenia wrogom, spowalnia ich i nakłada znak z pasywki.
R - Wystrzel pocisk, który oznacza wrogich bohaterów. Użyj ponownie, by do nich doskoczyć i zadać obrażenia. Po zabiciu przeciwnika, ulta można użyć od razu ponownie.

Mimo, że Vex jest dość nową postacią, to w przeciwieństwie do niej podobnych, nie należy do trudnych do opanowania. Mało tego, jest również silna w wyższych rangach, więc jeśli ją opanujecie, może Wam służyć nawet jeśli wespniecie się wyżej.

Vex zadaje duży damage już ze swoimi podstawowymi umiejętnościami. Dodatkowo, swoim E, kiedy wróg użyje np. dasha (spella ruchu) nakłada znak pasywki do zniszczenia auto - atakiem, który w łatwy sposób pozwala zadać dodatkowe obrażenia. Pasywka również pozwala trzymać wrogów z daleka, dzięki odstraszaniu ich. Łatwo dzięki niej również decydować kiedy atakować. Jej umiejętności i auto - ataki mają dosyć spory zasięg, co również ułatwia przeżycie na linii, a W, pod którym znajduje się tarcza, której uaktywnienie dodatkowo daje obrażenia dookoła, daje jej bardzo silny, pełny zestaw skilli, które można użyć na wiele sposobów. Jej ult jest bardzo uniwersalny i pozwala też łatwo niwelować bohaterów o małej bazowej ilości zdrowia (tzw. “squishy”).


Vex

3. ADC

ADC to postać zadająca fizyczne obrażenia, głównie auto - atakami, najczęściej na daleki dystans. W League of Legends gramy nimi najczęściej na bocie - linii dolnej. Niezbyt dobrą wiadomością jest to, że nie ma do końca łatwych ADC. Rola ta, sama w sobie wymaga dobrej znajomości, kiedy należy wykorzystać sytuację, postacie te mają mało zdrowia, trzeba umieć dobrze farmić (dobijać miniony) oraz bazuje ona głównie na auto - atakach, co może sprawiać kłopot początkującym graczom. Na bocie, mamy także dodatkową rolę - supporta, z którym ważna jest współpraca, co może bardzo pomagać, albo czasem wręcz odwrotnie. Spróbujmy jednak znaleźć tych najłatwiejszych z ADC!

Tristana

Pasywka - Zasięg ataku Tristany zwiększa się za każdym razem, gdy zdobędzie ona poziom.
Q - Prędkość ataku Tristany zwiększa się na pewien czas.
W - Tristana strzela w ziemię, by przelecieć w inny obszar. W miejscu lądowania zadaje obrażenia okolicznym jednostkom i spowalnia je na chwilę.
E - Po zabiciu jednostki pocisk Tristany wybucha, zadając pobliskim wrogom obrażenia. Umiejętność może zostać użyta, aby na wybranym przeciwniku umieścić bombę, która po chwili wybucha i zadaje obrażenia pobliskim jednostkom.
R - Tristana ładuje wielki pocisk do swojej broni i strzela w przeciwnika. Pocisk zadaje magiczne obrażenia i odrzuca przeciwnika. Jeżeli cel ma na sobie efekt E, obszar wybuchu bomby jest podwojony.

Jak możemy zobaczyć, zestaw umiejętności Tristany jest dosyć prosty. Coś, co na pewno wyróżnia ją na tle innych ADC, to jej E. Jest łatwe w użyciu, wystarczy nałożyć je na przeciwnika, a zadaje dużo damage’u. Pomaga też zdecydować, kiedy inicjować walkę - wtedy, kiedy jest aktywne. Również na levelu 18 jest czempionem z najdłuższym zasięgiem (669). Dobrze współgra z supportami bazującymi na mocnych CC (stunach czy rootach) i umożliwia niemal natychmiastową eliminację.


Tristana

Caitlyn

Pasywka - Co kilka podstawowych ataków lub przeciwko celom złapanym w pułapkę lub trafionych siecią, Caitlyn trafi w głowę, zadając dodatkowe obrażenia, które skalują się z jej szansą na trafienie krytyczne. Zasięg w Głowę jest podwojony w wypadku celów złapanych w pułapkę lub trafionych siecią.
Q - Caitlyn przymierza się do strzału przez sekundę, po czym wystrzeliwuje penetrujący pocisk, który zadaje obrażenia fizyczne zmniejszające się wraz z każdym trafionym celem.
W - Caitlyn umieszcza pułapkę. Gdy zadziała, ujawni i unieruchomi wrogiego bohatera na 1,5 sek., przyznając Caitlyn wzmocniony atak z pasywki.
E - Caitlyn wystrzeliwuje ciężką sieć, która spowalnia cel. Odrzut odtrąca ją do tyłu.
R - Caitlyn ustawia się do idealnego strzału, zadając olbrzymie obrażenia pojedynczemu celowi na bardzo daleki zasięg. Bohaterowie drużyny przeciwnej mogą stanąć na linii ognia, by osłonić sojusznika.

Caitlyn nie jest tak prosta, jak wspomniałam wcześniej, ale jej zaletą jest to, że zadaje bardzo duży damage, a dzięki pasywce nie jest on trudny do zutylizowania. E daje jej możliwość małej ucieczki od wroga, lub jego zaklęcia. Jej ult jest bardzo mocny, a wymaga jedynie zaznaczenia przeciwnika i to w bardzo dużym zasięgu (UWAGA: może być zablokowany przez innego wroga, ale w niskich rangach to się tak często nie zdarza). Dodatkowo, jej W można łączyć z Q Lux czy Morgany, przedłużając CC.


Caitlyn

4. Support

A teraz lepsze wiadomości, gdyż support to jedna z lepszych roli na start. Na supporcie można zagrać tak naprawdę każdą postacią, choć najlepiej oczywiście tymi dedykowanymi. Przyjemną częścią jest to, że nie trzeba praktycznie farmić, co niweluje jeden problem. Oczywiście, granie supporta w wyższych rangach nie jest takie łatwe i wymaga od grającego, swego rodzaju, “ogarniania gry”. Aczkolwiek, na początku możecie wspierać po prostu swojego ADC i starać się, jak możecie, ułatwiać innym grę poprzez np. dawanie wizji i powinno być okej. Możecie trzymać się z tyłu, a jeżeli wybierzecie supporta - tanka macie dużo zdrowia i możecie inicjować walkę bez obaw.

Lux

Jak widać, ta postać pojawia się już drugi raz w tym zestawieniu, a to może oznaczać tylko jedno - jest świetna dla początkujących i możecie je użyć aż na dwóch liniach, i tak, na oba nadaje się świetnie! Wadą Lux co prawda może być jej przewidywalność, ale to grozi Wam raczej ze strony zaawansowanych wrogów, więc nie musicie się jeszcze o to martwić.
Dlaczego Lux jest również dobrym supportem? Świetnie irytuje przeciwnego ADC swoim E, które wraz z jej Q dają CC (crowd control), więc mamy ich aż nadto, co jest gratką na bocie. Q pozwala również na zatrzymanie zbliżających się do nas wrogów, lub złapanie ich, jeżeli próbują uciec. Dzięki temu, że jest magiem, a nie typowym supportem, nic się nie stanie jeżeli zdobędzie killa.


Lux w skinie "Mistrzyni Żywiołów"

Yuumi

Pasywka - Co jakiś czas, kiedy Yuumi uderzy bohatera atakiem lub umiejętnością, odnawia ona zdrowie swoje i kolejnego sojusznika, do którego się przywiąże. Yuumi generuje wyjątkową więź ze swoimi sojusznikami, kiedy jest przywiązana. Sojusznik z najsilniejszą więzią wzmacnia umiejętności Yuumi, gdy jest ona do niego przywiązana.
Q - Yuumi wystrzeliwuje pocisk, który zadaje obrażenia i spowalnia pierwszy trafiony cel. Pocisk zadaje dodatkowe obrażenia i nakłada wzmocnione spowolnienie, jeżeli dotarcie do celu zajmie mu co najmniej 1,35 sek. Jeśli Yuumi znajduje się przy swoim Najlepszym Przyjacielu, spowolnienie zawsze jest wzmocnione i zapewnia dodatkowe obrażenia przy trafieniu przez jej sojusznika. Gdy Yuumi jest przywiązana, pociskiem przez krótki czas można sterować za pomocą kursora myszy.
W - Yuumi doskakuje do wybranego sojusznika i staje się niemożliwa do obrania za cel przez wszystko poza wieżami. Będąc przy swoim Najlepszym Przyjacielu, zyskuje ona siłę leczenia i tarcz oraz zapewnia swojemu sojusznikowi leczenie przy trafieniu.
E - Osłania Yuumi tarczą i zwiększa jej prędkość ruchu oraz prędkość ataku. Jeżeli Yuumi jest przywiązana, premię otrzymuje jej sojusznik.
R - Yuumi wysyła pięć fal, które zadają obrażenia wrogom i leczą sojuszników. W trakcie używania tej umiejętności Yuumi może się poruszać, przywiązywać i używać E. Gdy Yuumi jest przy swoim Najlepszym Przyjacielu, to zaklęcie również można kontrolować kursorem myszy.

Być może opisy tych umiejętności, wyglądają nieco skomplikowanie, ale Yuumi jest naprawdę bardzo prosta, zwłaszcza w niskich rangach. Jej największa zaletą jest nieuchwytność, kiedy siedzi na sojuszniku, więc nie może być atakowana, co pozwala jej w spokoju wspierać swojego ADC. Leczy ich również pasywnie, atakując przeciwników, np. Q (do czego nie musi schodzić z postaci) lub na chwilę schodząc z sojusznika, używając auto - ataku i natychmiast na niego wracając. Nie trzeba kupować dla niej butów, co daje slot na dodatkowy item. Również nie wymaga wybierania Flasha jako spella, co pozwala na wybranie kolejnego zaklęcia, które może np. dawać obrażenia przeciwnikowi.


Yuumi

5. Jungle

Kolejna zła wiadomość - dżungla to także z natury trudna rola. Jej głównym zadaniem jest dawanie przewagi naszemu teamowi. Wymaga więc wiedzy, gdzie być o odpowiedniej porze, balansowania farmienia z gankowaniem linii (wpadaniem na nie znienacka, aby wspomóc pobratymców) czy innemu pomaganiu sojusznikom. Jesteś niejako menadżerem gry i musisz mieć ogromną wiedzę.
Są jednak postacie, które przy odrobinie wprawy, same w sobie są bardzo silne i łatwo się nimi gra. Nawet, jeżeli wybierzecie już tę rolę, jesteście w stanie ładnie poprowadzić grę.

Master Yi

Pasywka - Co parę ataków podstawowych z rzędu Master Yi uderza podwójnie.
Q - Master Yi teleportuje się po polu bitwy z niewiarygodną szybkością, zadając obrażenia fizyczne wielu jednostkom na swej drodze. Nie można go wtedy obrać za cel. Q może trafić krytycznie i zadaje dodatkowe obrażenia fizyczne potworom. Ataki podstawowe skracają czas odnowienia Q.
W - Master Yi skupia się, dzięki czemu leczy się oraz przez pewien czas otrzymuje mniejsze obrażenia. Dodatkowo Master Yi otrzyma ładunki pasywki oraz zatrzyma pozostały czas działania E i R za każdą sekundę skupienia.
E - Sprawia, że ataki podstawowe zadają dodatkowe nieuchronne obrażenia (pomijające pancerz i odporność na magię).
R - Master Yi porusza się z niezrównaną zręcznością, co chwilowo zwiększa jego prędkość ruchu i prędkość ataku oraz całkowicie uodparnia go na efekty spowalniające. Gdy umiejętność jest aktywna, zabójstwa bohaterów i asysty wydłużają czas działania Ulta. Biernie skraca czas odnowienia innych umiejętności przy zabójstwach lub asystach.

Jego zestaw umiejętności składa się praktycznie z Q i W, E po prostu klikamy przy okazji walki. Q wykorzystujemy, aby zbliżyć się do wroga i zadać damage, a W służy nam do wyleczenia się, poza tym, że sprawia, że ignorujemy mnóstwo obrażeń, w tym strzały z wież. Ult jest prosty i zwiększa po prostu szybkość podstawowych ataków i poruszania się oraz powoduje, że nie możemy być spowolnieni. Jeżeli kogoś zabijemy podczas, wydłuża jego czas trwania, a także skraca cooldown naszego Q. Q sprawia, że jesteśmy nieuchwytni. To wszystko razem daje bardzo potężny zestaw, którym bez większego zastanawiania się, możemy zdobyć kilka killi od razu. Postać ta jest trochę takim ADC na bliski dystans. Koniecznie spróbujcie Mastera Yi, jeżeli chcecie zacząć przygodę z dżunglą!


Master Yi

Xin Zhao

Pasywka - Co trzeci atak zadaje dodatkowe obrażenia i leczy Xin Zhao.
Q - 3 kolejne zwykłe ataki Xin Zhao zadają zwiększone obrażenia, a ostatni wyrzuca przeciwnika w powietrze.
W - Xin Zhao tnie włócznią przed sobą, a następnie wykonuje pchnięcie i spowalnia trafionych wrogów, oznaczając ich jako wyzwanych.
E - Xin Zhao szarżuje na wroga, zyskując prędkość ataku, zadając obrażenia oraz spowalniając wszystkich pobliskich wrogów. Zasięg Zuchwałej Szarży zwiększa się przeciwko wyzwanym celom.
R - Xin Zhao wyzywa na pojedynek wroga, którego ostatnio zranił. Xin Zhao zadaje pobliskim wrogom obrażenia zależne od ich aktualnego zdrowia i odrzuca do tyłu cele, którym nie rzucił wyzwania, jednocześnie stając się niewrażliwym na obrażenia zadawane przez wrogów spoza stworzonego okręgu.

Przy Xin Zhao trzeba skupić się troszeczkę na zrobieniu całego kombosu i przy tym również auto - atakowaniu, ale nie jest to aż takie trudne. I nawet jeśli wam nie wyjdzie, i tak zadacie spore obrażenia. To, że leczy się co trzeci podstawowy atak, daje dużą przewagę. Pamiętajcie, aby zaznaczać przeciwników W, jeżeli nie chcecie aby zostali odepchnięci wraz z użyciem Ulta. Wasze R pozwala uwolnić się, jeżeli napadnie Was wiele wrogów, lub odizolować jednego bohatera, którego możecie zabić, a także zablokować damage z zewnątrz. Xin Zhao to przede wszystkim postać, która zadaje silne obrażenia, a jego umiejętności nie są trudne do zrozumienia i opanowania.


Xin Zhao

To już wszystkie postacie, które na dziś dla Was przygotowałam. Oczywiście, nie są to jedyni łatwi bohaterowie, ale starałam się wybrać tych naprawdę najprostszych. Może to też zależeć od Waszych preferencji czy poprzednich gier, w które graliście. Ewentualnie przygotuję kolejną część!

Jeżeli mieliście zerową, lub małą styczność z grami video, proponuję zacząć od supporta, żeby móc zapoznać się z grą, bez zbytniego obciążania odpowiedzialnością. Jeśli jesteście bardziej doświadczeni możecie poeksperymentować z nieco trudniejszymi rolami w zależności jaką funkcję wolicie pełnić.

Jeśli macie problem z dobraniem runów czy itemów, wspomóżcie się np. Porofessorem, o którym pisałam TUTAJ.

Carly

Karolina. Gram głównie ARAMy w LoL i TFT, czasem w CS2 🎮 Solo gram najczęściej w RPG, jak Skyrim czy BG3 🌇 a także cozy gry, np. Roots of Pacha 🏡 Kocham mody, skórki i wszystko co ładne 🔮 Piszę głównie o Fortnite, LoL, TFT, Valorant i innych popularnych grach 📋