Jak manga "Berserk" zainspirowała gry studia From Software

Miniatura Jak manga "Berserk" zainspirowała gry studia From Software Jak manga "Berserk" zainspirowała gry studia From Software

"Berserk" to popularna japońska manga autorstwa Kentaro Miury, którego pierwsze wydanie miało miejsce w 1989 roku. Seria ta szybko zdobyła uznanie na całym świecie dzięki swojej unikalnej kombinacji mrocznego fantasy, brutalnej przemocy i skomplikowanych, dobrze opracowanych postaci.

Fabuła skupia się na postaci o imieniu Guts, jednookim wojowniku o ciężkim losie, który walczy z nadnaturalnymi siłami w mrocznym, gotyckim świecie. Jego podróż jest pełna cierpienia, bólu i walki, które są podkreślone przez styl rysunku Miury - surowy, szczegółowy i pełen wyrafinowania.

Guts we własnej osobie

Mimo swojej brutalności, komiks porusza wiele głębokich i uniwersalnych tematów, takich jak ludzka natura, determinacja, cierpienie, czy walka z przeznaczeniem. Seria zdobyła popularność za sprawą swojej nieugiętej i bezkompromisowej wizji, która nie cofa się przed ukazywaniem mrocznych i brutalnych aspektów życia.

"Berserk" wywarł wpływ na wiele innych dzieł, zarówno w świecie mangi i anime, jak i w innych mediach. Wśród tych, które zainspirował, znajdują się gry studia From Software, które pod wieloma względami oddają ducha i atmosferę tej właśnie mangi.

 Teraz przyjrzymy się, w jaki sposób seria Miury wpłynęła na produkcje tego studia. From Software jest znane z serii gier takich jak "Demon's Souls", "Dark Souls", "Bloodborne", „Sekiro" czy „Elden Ring”. Te gry charakteryzują się mroczną atmosferą, trudną rozgrywką, a także intrygującą, ale często niejednoznaczną fabułą - cechami, które są również charakterystyczne dla "Berserka".

Design Postaci

Guts, główny bohater "Berserk", jest bezpośrednim punktem odniesienia dla wielu postaci w grach From Software. Jego charakterystyczny, masywny wielki miecz jest motywem przewijającym się przez całą serię "Dark Souls". Postać Artoriasa, jednego z bossów w "Dark Souls", jest prawdopodobnie najwyraźniejszym przykładem tej inspiracji. Artorias, podobnie jak Guts, jest jednookim wojownikiem, który walczy z wielkim mieczem, a jego zbroja jest niezwykle podobna do tej noszonej przez Gutsa.

Od lewej: Artorias (Soulsy), Guts (Berserk) i Blaidd (Elden Ring)

Świat Gry

Światy przedstawione w grach From Software, pełne mrocznych zamków, zrujnowanych miast i groźnych, niewyjaśnionych stworzeń, wydają się jakby zostały wprost wyjęte z kart "Berserk". Mroczna estetyka i ogólne poczucie grozy, które charakteryzują ten komiks, zostały skutecznie przeniesione do gier studia.

Pole mieczy z Elden Ring jest wręcz hołdem dla zmarłego Kentaro Miury

Potwory i Przeciwnicy

Guts stawia czoła wielu groteskowym i przerażającym potworom, a wiele z nich ma swoje odpowiedniki w grach From Software. Przykładem mogą być tu stwory w "Bloodborne" - ich koszmarne, odrażające formy są echem demonów i potworów z "Berserk".

Moonlight Butterfly z DS 1 wygląda podobnie do przeciwniczki Gutsa - Rosine

Scenografia

Motywy scenograficzne również są często czerpane z mangi. Groźne, gotyckie zamki, ponure, zrujnowane miasta i dzikie, niebezpieczne krajobrazy są typowe zarówno dla mangi Miury, jak i gier From Software.

Piec Pierwszego Płomienia oraz Zaćmienie to dwa dość ważne wydarzenia zarówno dla Dark Souls 3, jak i mangi

Cykl cierpienia

Jednym z najważniejszych motywów w "Berserk" jest idea niekończącego się cyklu cierpienia. Guts, główny bohater, jest nieustannie torturowany przez los, często bez żadnej widocznej nadziei na ukojenie, czy wybawienie. Jego życie jest ciągłą walką o przetrwanie w brutalnym świecie. Ta tematyka jest wyraźnie obecna w grach From Software, szczególnie w serii "Dark Souls". W tej grze, gracze muszą przechodzić przez cykl śmierci i odrodzenia, który nieuchronnie prowadzi do coraz większego cierpienia.

Znane z trylogii Dark Souls Czerwone Oko i Behelit

Walka z Przeznaczeniem

Motyw walki z przeznaczeniem jest kluczowy zarówno w "Berserk", jak i w grach From Software. W komiksie, Guts odmawia poddania się przeznaczeniu narzuconemu przez grupę potężnych demonów. Jego determinacja i nieugięta wola do walki są cechami, które znajdują odbicie w "Dark Souls". Gracz stoi przed wyborem - albo poddać się cyklowi cierpienia, albo stawić mu czoła i walczyć o zmianę swojego losu.

Znak Tropiciela z Bloodborne vs Znamię Poświęcenia z mangi

Ofiara i Strata

Motyw ofiary jest głęboko zakorzeniony zarówno w mandze, jak i w grach From Software. Guts traci wiele przez swoje życie, a jego cierpienie jest często wynikiem ofiar, które musiał złożyć. Podobnie, w "Dark Souls" i "Bloodborne", postacie często muszą złożyć ofiarę, aby osiągnąć swój cel, niezależnie od tego, czy jest to utrata członków rodziny, przyjaciół, czy nawet ich samego.

Zarówno główny bohater Sekiro, jak i Guts posługują się pomocną w walce protezą

Rozgrywka i mechanika

Również mechanika gry w produkcjach From Software odzwierciedla surowość "Berserk". Walki są brutalne i nie wybaczają błędów, a przeciwnicy są nieprzewidywalni i potężni, tak jak w tym komiksie. Gracze muszą uważnie planować swoje ruchy i zastosować właściwą strategię, aby pokonać przeciwników - podobnie jak Guts, który musi być zawsze na straży i używać swojego sprytu, aby przetrwać.

Nie mogło zabraknąć legendarnego ogromnego miecza Gutsa, w Eldenie nazwanego Greatsword

Podsumowanie

Choć studio  nigdy nie potwierdziło oficjalnie, że "Berserk" było bezpośrednią inspiracją dla ich gier, wiele podobieństw jest nie do pominięcia. Czy to w designie postaci, scenerii, filozofii czy mechanice gry, manga  wyraźnie miała wpływ na "Dark Souls" i inne tytuły studia.

Zainspirowane "Berserk" gry From Software stały się kultowymi tytułami, cenionymi za swoją unikalną rozgrywkę i styl. Tym samym, komiks nie tylko pozostawił trwały ślad w świecie mangi, ale również przyczynił się do kształtowania gier wideo. Ta sytuacja dowodzi, jak różne formy sztuki mogą wpływać na siebie nawzajem, tworząc nowe i ekscytujące doświadczenia dla odbiorców.
 

littlebigreality (Zdzieslaw)

Zagram we wszystko co ruszy na moim złomie ! Począwszy od gier typu League of Legends / Teamfight Tactics / Dead by Daylight/ Lost Ark oraz innych co-op, a kończąc na serii Dark Souls :). Będę pisać zazwyczaj artykuły „TECH”, ale postaram się zarzucić czasem ciekawostki z gier na games ;).