"Berserk" to popularna japońska manga autorstwa Kentaro Miury, którego pierwsze wydanie miało miejsce w 1989 roku. Seria ta szybko zdobyła uznanie na całym świecie dzięki swojej unikalnej kombinacji mrocznego fantasy, brutalnej przemocy i skomplikowanych, dobrze opracowanych postaci.
Fabuła skupia się na postaci o imieniu Guts, jednookim wojowniku o ciężkim losie, który walczy z nadnaturalnymi siłami w mrocznym, gotyckim świecie. Jego podróż jest pełna cierpienia, bólu i walki, które są podkreślone przez styl rysunku Miury - surowy, szczegółowy i pełen wyrafinowania.
Guts we własnej osobie
Mimo swojej brutalności, komiks porusza wiele głębokich i uniwersalnych tematów, takich jak ludzka natura, determinacja, cierpienie, czy walka z przeznaczeniem. Seria zdobyła popularność za sprawą swojej nieugiętej i bezkompromisowej wizji, która nie cofa się przed ukazywaniem mrocznych i brutalnych aspektów życia.
"Berserk" wywarł wpływ na wiele innych dzieł, zarówno w świecie mangi i anime, jak i w innych mediach. Wśród tych, które zainspirował, znajdują się gry studia From Software, które pod wieloma względami oddają ducha i atmosferę tej właśnie mangi.
Teraz przyjrzymy się, w jaki sposób seria Miury wpłynęła na produkcje tego studia. From Software jest znane z serii gier takich jak "Demon's Souls", "Dark Souls", "Bloodborne", „Sekiro" czy „Elden Ring”. Te gry charakteryzują się mroczną atmosferą, trudną rozgrywką, a także intrygującą, ale często niejednoznaczną fabułą - cechami, które są również charakterystyczne dla "Berserka".
Design Postaci
Guts, główny bohater "Berserk", jest bezpośrednim punktem odniesienia dla wielu postaci w grach From Software. Jego charakterystyczny, masywny wielki miecz jest motywem przewijającym się przez całą serię "Dark Souls". Postać Artoriasa, jednego z bossów w "Dark Souls", jest prawdopodobnie najwyraźniejszym przykładem tej inspiracji. Artorias, podobnie jak Guts, jest jednookim wojownikiem, który walczy z wielkim mieczem, a jego zbroja jest niezwykle podobna do tej noszonej przez Gutsa.
Od lewej: Artorias (Soulsy), Guts (Berserk) i Blaidd (Elden Ring)
Świat Gry
Światy przedstawione w grach From Software, pełne mrocznych zamków, zrujnowanych miast i groźnych, niewyjaśnionych stworzeń, wydają się jakby zostały wprost wyjęte z kart "Berserk". Mroczna estetyka i ogólne poczucie grozy, które charakteryzują ten komiks, zostały skutecznie przeniesione do gier studia.
Pole mieczy z Elden Ring jest wręcz hołdem dla zmarłego Kentaro Miury
Potwory i Przeciwnicy
Guts stawia czoła wielu groteskowym i przerażającym potworom, a wiele z nich ma swoje odpowiedniki w grach From Software. Przykładem mogą być tu stwory w "Bloodborne" - ich koszmarne, odrażające formy są echem demonów i potworów z "Berserk".
Moonlight Butterfly z DS 1 wygląda podobnie do przeciwniczki Gutsa - Rosine
Scenografia
Motywy scenograficzne również są często czerpane z mangi. Groźne, gotyckie zamki, ponure, zrujnowane miasta i dzikie, niebezpieczne krajobrazy są typowe zarówno dla mangi Miury, jak i gier From Software.
Piec Pierwszego Płomienia oraz Zaćmienie to dwa dość ważne wydarzenia zarówno dla Dark Souls 3, jak i mangi
Cykl cierpienia
Jednym z najważniejszych motywów w "Berserk" jest idea niekończącego się cyklu cierpienia. Guts, główny bohater, jest nieustannie torturowany przez los, często bez żadnej widocznej nadziei na ukojenie, czy wybawienie. Jego życie jest ciągłą walką o przetrwanie w brutalnym świecie. Ta tematyka jest wyraźnie obecna w grach From Software, szczególnie w serii "Dark Souls". W tej grze, gracze muszą przechodzić przez cykl śmierci i odrodzenia, który nieuchronnie prowadzi do coraz większego cierpienia.
Znane z trylogii Dark Souls Czerwone Oko i Behelit
Walka z Przeznaczeniem
Motyw walki z przeznaczeniem jest kluczowy zarówno w "Berserk", jak i w grach From Software. W komiksie, Guts odmawia poddania się przeznaczeniu narzuconemu przez grupę potężnych demonów. Jego determinacja i nieugięta wola do walki są cechami, które znajdują odbicie w "Dark Souls". Gracz stoi przed wyborem - albo poddać się cyklowi cierpienia, albo stawić mu czoła i walczyć o zmianę swojego losu.
Znak Tropiciela z Bloodborne vs Znamię Poświęcenia z mangi
Ofiara i Strata
Motyw ofiary jest głęboko zakorzeniony zarówno w mandze, jak i w grach From Software. Guts traci wiele przez swoje życie, a jego cierpienie jest często wynikiem ofiar, które musiał złożyć. Podobnie, w "Dark Souls" i "Bloodborne", postacie często muszą złożyć ofiarę, aby osiągnąć swój cel, niezależnie od tego, czy jest to utrata członków rodziny, przyjaciół, czy nawet ich samego.
Zarówno główny bohater Sekiro, jak i Guts posługują się pomocną w walce protezą
Rozgrywka i mechanika
Również mechanika gry w produkcjach From Software odzwierciedla surowość "Berserk". Walki są brutalne i nie wybaczają błędów, a przeciwnicy są nieprzewidywalni i potężni, tak jak w tym komiksie. Gracze muszą uważnie planować swoje ruchy i zastosować właściwą strategię, aby pokonać przeciwników - podobnie jak Guts, który musi być zawsze na straży i używać swojego sprytu, aby przetrwać.
Nie mogło zabraknąć legendarnego ogromnego miecza Gutsa, w Eldenie nazwanego Greatsword
Podsumowanie
Choć studio nigdy nie potwierdziło oficjalnie, że "Berserk" było bezpośrednią inspiracją dla ich gier, wiele podobieństw jest nie do pominięcia. Czy to w designie postaci, scenerii, filozofii czy mechanice gry, manga wyraźnie miała wpływ na "Dark Souls" i inne tytuły studia.
Zainspirowane "Berserk" gry From Software stały się kultowymi tytułami, cenionymi za swoją unikalną rozgrywkę i styl. Tym samym, komiks nie tylko pozostawił trwały ślad w świecie mangi, ale również przyczynił się do kształtowania gier wideo. Ta sytuacja dowodzi, jak różne formy sztuki mogą wpływać na siebie nawzajem, tworząc nowe i ekscytujące doświadczenia dla odbiorców.