Ewolucja Wielkich Tytułów: Zwycięscy Game Awards Ostatnich Lat

Miniatura Ewolucja Wielkich Tytułów: Zwycięscy Game Awards Ostatnich Lat Ewolucja Wielkich Tytułów: Zwycięscy Game Awards Ostatnich Lat

W świecie gamingu, Game Awards to coś więcej niż zwykła ceremonia wręczenia nagród. To święto, które corocznie zaznacza największe osiągnięcia branży gier wideo. Wśród wielu kategorii, jedna wyróżnia się szczególnie – Gra Roku (Game of the Year - GOTY). Zwycięstwo w tej kategorii to nie tylko potwierdzenie jakości, ale także chwała i uznania w świecie gamingu.

Game Awards, założone przez Geoffa Keighleya w 2014 roku, szybko stały się jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń w branży gier. Nagroda GOTY jest punktem kulminacyjnym wieczoru, przyznawana grze, która w danym roku wyznaczyła nowe standardy w kreatywności, rozgrywce i opowiadaniu historii.

Przez lata, wiele gier zdobyło ten zaszczytny tytuł, każda z nich przynosząc coś wyjątkowego do świata gier.

2014: "Dragon Age: Inquisition"


 
Nie oszukujmy się, 2014 nie był najlepszym rokiem dla gamingu, Inkwizycja miała to szczęście, że znalazła się dokładnie między GTA V a Wiedźminem 3

Tytuł, który niestety nie zdefiniował nowych standardów dla gier RPG (role-playing games). Stworzona przez BioWare, gra ta stanowiła kulminację serii "Dragon Age", oferując graczom rozbudowany świat pełen bogatych historii i głęboko wyrazistych postaci. Cechą wyróżniającą "Inquisition" była niespotykana wcześniej swoboda w eksploracji ogromnego choć trochę pustego świata.

Gracze wcielali się w postać Inkwizytora, mającego za zadanie rozwiązać konflikt pomiędzy zwaśnionymi frakcjami i stawić czoła demonicznemu zagrożeniu. Znaczące było również wprowadzenie systemu "War Table", pozwalającego na wpływanie na szeroko rozumianą politykę świata gry poprzez delegowanie zadań i podejmowanie strategicznych decyzji..

2015: "The Witcher 3: Wild Hunt"


 
Dla wielu (szczególnie Polaków) gra zeszłej dekady.

Gra, która zrewolucjonizowała gatunek gier RPG (role-playing games) i zyskała globalne uznanie, stając się jednym z najbardziej cenionych tytułów w historii gier wideo. Gra oparta jest na serii powieści fantasy Andrzeja Sapkowskiego i kontynuuje historię Geralta z Rivii, wiedźmina o nadprzyrodzonych zdolnościach, specjalizującego się w polowaniu na potwory. "Wiedźmin 3" wyróżnia się otwartym światem o niezrównanej skali i szczegółowości, gdzie każda decyzja gracza ma wpływ na otoczenie i dalszy przebieg fabuły.

Świat gry jest pełen żywych postaci, skomplikowanych wątków i głębokich dylematów moralnych, co sprawia, że każda podróż przez ten świat jest unikatowaa i pełna emocji. Wyjątkowa oprawa graficzna, wciągająca fabuła i innowacyjny system walki, w połączeniu z bogatym światem opartym na słowiańskiej mitologii i folklorze, uczyniły produkcję nie tylko komercyjnym sukcesem, ale i dziełem sztuki, które przekształciło oczekiwania graczy wobec gier RPG i miało ogromny wpływ na całą branżę gier.

2016: "Overwatch"


 
Szkoda, że Blizzard tak zaprzepaścił markę wypuszczając Overwatch 2.

Wydany w 2016 roku przez Blizzard Entertainment, stanowił znaczący przełom w gatunku gier drużynowych, odświeżając i ożywiając ten segment rynku gier wideo. Gra ta wyróżnia się unikalną mieszanką szybkiej, skoncentrowanej na drużynowej współpracy rozgrywki i kolorowego, wyrazistego świata pełnego charyzmatycznych bohaterów. Każda z postaci  posiada unikalny zestaw umiejętności i styl gry, co pozwala na szerokie możliwości taktyczne i zapewnia różnorodność rozgrywki. Gra ta znacząco wzbogaciła gatunek FPS wprowadzając elementy charakterystyczne dla gier i kładąc nacisk na strategiczne myślenie oraz współpracę zespołową.

"Overwatch" zdobył uznanie zarówno graczy, jak i krytyków, dzięki swojemu zaangażowanemu podejściu do równości i różnorodności, oferując bogaty wybór postaci z różnych kultur. Dzięki swojemu unikalnemu stylowi artystycznemu, zróżnicowanemu uniwersum oraz silnemu naciskowi na rozgrywkę zespołową i sprawiedliwość rywalizacji, produkcja szybko stała się fenomenem w świecie gier i miał znaczący wpływ na rozwój esportu, stając się jednym z najbardziej rozpoznawalnych tytułów w tej dziedzinie.

2017: "The Legend of Zelda: Breath of the Wild"


 
Ta gra pokazała jaka moc nadal drzemie w Nintendo.

Wydana w 2017 roku przez Nintendo, stanowiła przełom w serii "Zelda" oraz w gatunku gier przygodowych i RPG. Ta gra zdefiniowała na nowo pojęcie otwartego świata, oferując graczom ogromną, żywą mapę Hyrule do eksploracji bez narzuconej kolejności czy ścieżki. Unikalność "Breath of the Wild" polega na połączeniu nieskrępowanej wolności z innowacyjnym systemem fizyki i rozwiązywania zagadek, co pozwalało na kreatywne interakcje z otoczeniem i elementami świata gry. Każdy element - od roślinności, przez zwierzęta, aż po zmieniające się warunki pogodowe - był zaprojektowany tak, aby wpływać na rozgrywkę i zachęcać do eksperymentowania.

Gra zachwyciła swym artystycznym stylem, który łączył elementy klasycznego malarstwa z nowoczesną grafiką. Prosta historia, skupiająca się na Linku próbującym uratować księżniczkę Zeldę i pokonać złowrogiego Ganona, była perfekcyjnie wpleciona w swobodę rozgrywki. "Breath of the Wild" nie tylko otrzymała ogromne uznanie od krytyków i graczy, stając się jedną z najlepiej ocenianych gier wszech czasów, ale również wyznaczyła nowe standardy dla przyszłych gier open-world, demonstrując, jak otwarty świat może służyć jako płótno dla nieskończonej kreatywności i eksploracji.

2018: "God of War"


 
Takiego powrotu Ducha Sparty nikt się nie spodziewał (jak Hiszpańskiej Inkwizycji)

Wyprodukowana przez Santa Monica Studio, stanowiła odważną i rewolucyjną reinterpretację znanej serii, przenosząc opowieść o Kratosie, greckim bogu wojny, do mitologicznego świata nordyckiego. To nie tylko zmiana scenerii, ale przede wszystkim głęboka transformacja głównego bohatera. Gra odsłania nowe warstwy Kratosa, prezentując go nie tylko jako niepohamowanego wojownika, ale także jako ojca starającego się nauczyć swojego syna, Atreusa, trudów życia i przetrwania w surowym świecie.

"God of War" wyróżnia się niezwykle płynną, kinematograficzną rozgrywką, w której każda scena przeplata się z akcją bez cięć, co zapewnia nieprzerwane i intensywne doświadczenie. Mechanika walki została gruntownie przemyślana, oferując brutalne, ale satysfakcjonujące starcia, które wymagają zarówno strategicznego myślenia, jak i szybkości reakcji. Wizualnie gra zachwyca fotorealistyczną grafiką i imponującą oprawą artystyczną, która odżywa dzięki doskonale zaprojektowanym środowiskom i detalom. Ta gra nie tylko odniosła ogromny sukces komercyjny i krytyczny, ale również ustaliła nowe standardy w dziedzinie opowiadania historii w grach wideo, demonstrując jak głębokie i znaczące mogą być gry jako medium narracyjne."

2019: "Sekiro: Shadows Die Twice"’


 
Sekiro było pierwszym tak unikatowym soulslikem i pierwszą tak hojnie nagrodzoną grą studia.

Wydana przez FromSoftware, to gra, która wzniosła gatunek soulslike na zupełnie nowy poziom, łącząc bezkompromisową trudność z głęboko immersyjną opowieścią osadzoną w fantastycznej wersji feudalnej Japonii. Gracze wcielają się w postać zranionego wojownika, znanego jako Wilk, który podróżuje przez oszałamiające, ale niebezpieczne krainy, by uratować swojego młodego lorda i zemścić się na swoim arcywrogu.

Gra rewolucjonizuje tradycyjny system walki FromSoftware, skupiając się na mechanice parowania i kontratakowania, co wymaga od graczy precyzji, cierpliwości i głębokiego zrozumienia rytmu walki przeciwnika. Sekiro wyróżnia się nie tylko swoją brutalną trudnością, ale także unikalnym artystycznym stylem, który oddaje ducha i atmosferę Japonii ery Sengoku, wypełnionej mistycyzmem i legendami. Ta mieszanka niezwykle wymagającej rozgrywki z wciągającą opowieścią i oszałamiającą grafiką przyniosła "Sekiro: Shadows Die Twice" uznanie wśród krytyków i graczy, a także prestiżową nagrodę Game of the Year na Game Awards.

2020: "The Last of Us Part II"


 
Jest to gra wybitna, ale nadal uważam że część pierwsza jest dużo lepsza.

Wyprodukowana przez Naughty Dog , jest grą, która zdefiniowała granice opowiadania historii w medium gier wideo, oferując głęboką i prowokującą do myślenia narrację. Kontynuacja uznanej za klasykę pierwszej części, gra ta prowadzi graczy przez emocjonalną i często mroczną podróż Ellie, która wyrusza na krwawą ścieżkę zemsty po traumatycznych wydarzeniach. Wyróżnia się nie tylko swoją szczegółową i realistyczną grafiką, ale przede wszystkim skomplikowanymi postaciami i warstwową opowieścią, która bada motywy zemsty, skutki przemocy i moralną dwuznaczność.

Gra odważnie porusza trudne tematy, stawiając graczy w sytuacjach wymagających refleksji nad własnymi wartościami i uczuciami. Znaczącym elementem jest również innowacyjny system walki, który wzmacnia emocjonalny ciężar opowieści poprzez intensywne i realistyczne starcia. Pomimo podzielonych opinii wśród graczy i kontrowersji dotyczących niektórych aspektów fabuły, gra ta zdobyła liczne nagrody, w tym tytuł Gry Roku na Game Awards.

2021: "It Takes Two"


 
Bo do dobrego tanga trzeba dwojga

"It Takes Two", wydana w 2021 roku przez Hazelight Studios pod kierownictwem Josefa Faresa, stanowi rewolucyjne osiągnięcie w dziedzinie gier kooperacyjnych, demonstrując niesamowitą kreatywność i innowacyjność. Gra ta opowiada historię małżeństwa – Cody'ego i May – które, zamienione w laleczki przez magiczny rytuał, muszą współpracować, aby naprawić swój związek i powrócić do ludzkiej formy. Co wyróżnia produkcję to jej unikalny design rozgrywki, który wymaga od dwóch graczy ciągłej współpracy i komunikacji w rozwiązywaniu kreatywnych zagadek i przezwyciężaniu przeszkód. Każdy poziom gry wprowadza nowe, innowacyjne mechaniki, co czyni doświadczenie świeżym i ekscytującym od początku do końca.

Oprócz intrygującej rozgrywki, gra oferuje piękną grafikę, pełną kolorów i szczegółów, oraz wzruszającą historię, która bada złożoność relacji międzyludzkich. Produkcja nie tylko zdobyła serca graczy swoim urokiem i oryginalnością, ale także zebrała liczne pochwały od krytyków, ostatecznie zdobywając prestiżową nagrodę Game of the Year na The Game Awards. Gra ta nie tylko ustanowiła nowy standard dla gier kooperacyjnych, ale również pokazała, jak gry mogą być potężnym medium do opowiadania historii o międzyludzkich relacjach, łącząc przy tym zabawę i głębokie emocjonalne doświadczenia.

2022: "Elden Ring"


 
Opus magnum studia FromSoftware

Kolejna gra stworzona przez FromSoftware, pod kierownictwem Hidetaki Miyazaki i z udziałem George'a R.R. Martina, stanowi monumentalne osiągnięcie w dziedzinie gier akcji RPG. Gra ta zyskała natychmiastowy rozgłos dzięki swojemu ogromnemu, otwartemu światu, który zaskakuje swoją różnorodnością, tajemniczością i głębią. Wzbogaca charakterystyczne dla FromSoftware trudne walki i skomplikowaną fabułę o nowy element - swobodę eksploracji ogromnej krainy.

Gracze mogą podróżować przez różnorodne i wizualnie zapierające dech w piersiach środowiska, od mrocznych jaskiń po majestatyczne zamki, spotykając po drodze niezliczone tajemnice i wyzwania. Każda potyczka, zarówno z mniejszymi przeciwnikami, jak i monumentalnymi bossami, wymaga strategicznego myślenia i precyzji, a system rozwoju postaci pozwala na szeroką personalizację stylu gry.

Gra zyskała uznanie za swoją unikalną mieszankę opowieści fantasy, której współautorem jest George R.R. Martin, z innowacyjną, otwartą strukturą świata gry, co sprawia, że jest ona nie tylko wyzwaniem, ale także niezwykłą przygodą. "Elden Ring" nie tylko kontynuuje tradycję trudnych, ale satysfakcjonujących gier FromSoftware, ale także poszerza granice tego, co możliwe w gatunku RPG, oferując graczom jedno z najbardziej wciągających i niezapomnianych doświadczeń w historii gier wideo.

littlebigreality (Zdzieslaw)

Zagram we wszystko co ruszy na moim złomie ! Począwszy od gier typu League of Legends / Teamfight Tactics / Dead by Daylight/ Lost Ark oraz innych co-op, a kończąc na serii Dark Souls :). Będę pisać zazwyczaj artykuły „TECH”, ale postaram się zarzucić czasem ciekawostki z gier na games ;).