Baldur’s Gate 3 to wielokrotnie uhonorowana gra z 2023, uznana za jedną z najlepszych minionego roku. Nie należy ona jednak do najprostszych zwłaszcza, jeżeli nie mieliście dużo do czynienia z mechanikami prawdziwego D&D. Jedną z większych trudności może być walka, która również odbywa się na zasadzie rzutów kostką, a także rozgrywana jest turowo.
W tym artykule znajdziecie podstawowe mechaniki walki w Baldur’s Gate 3, jak i porady jak częściej wygrywać. Trzeba pamiętać, że tytuł od Larians Studio jest dosyć kompleksowy, więc zawiera sporo wyjątków i możliwych modyfikacji. Warto jednak znać tych kilka podstaw!
Zapraszamy!
Inicjacja walki
Kiedy dochodzi do walki, pierwszą rzeczą jaka się dzieje jest losowanie kolejności w bitwie. Losowanie odbywa się dla każdego uczestnika, a kolejność pozostaje taka sama do końca danej walki. Im wyższa wyrzuca liczba oczek, tym większe pierwszeństwo.
Zręczność postaci może zwiększyć szanse na pierwszeństwo w walce.
Możecie jednak zaskoczyć przeciwników - najlepiej robią to Łotrzykowie. Jeśli zaatakujecie wrogów kiedy się nie spodziewają, Wasza grupa automatycznie otrzyma akcję pierwsza. Wszystkie postacie mają umiejętność skradania (na PC: C lub Shift+C dla całej grupy)
Twoja kolej
W większości podczas kolejki postaci może ona wykonać 1 Akcję, 1 Akcję Bonusowa i może się przemieścić.
Każda postać może przemieścić się o ustalony przez jej atrybuty dystans, nieważne czy wykonała już inne akcje czy jeszcze nie.
Domyślnie na Waszych ekranach po lewej zobaczycie bonusowe akcje (jak popchnięcie kogoś czy skok), a po prawej akcje (jak zaklęcia itp.).
Trafianie ataków
Ataki bliskodystansowe wymagają więcej Siły, za to ataki dalekodystansowe więcej Zręczności. Warto wiedzieć, czego więcej ma dana postać, aby priorytetyzować odpowiednie ataki dla danego bohatera.
(Te wszystkie przewagi wynikają z premii do rzucania kostką, które postać otrzymuje w ramach wzrostu swoich punktów umiejętności!)
Wyjątkiem są bronie finezyjne, które są bliskodystansowe, ale używają przeliczników Zręczności postaci, jeśli ta jest wyższa!
Po prawej możecie zobaczyć Punkty Umiejętności postaci.
Biegłość
Każda postać w grze posiada Biegłość z różnymi broniami. Warto sprawdzać z jakimi broniami dany bohater poradzi sobie najlepiej i takie mu dawać. Wtedy również otrzymacie więcej premii, podczas ataków!
Biegłość zależy np. od klasy.
Postacie mają także biegłość w różnych typach pancerza (np. lekki pancerz, ciężki pancerz). Jeśli ubiorą nieodpowiedni typ zbroi, otrzymają niekorzyść w walce. Będąc w wyposażeniu postaci po najechaniu na zbroję, którą chcielibyście jej ubrać, pokaże się jeśli jest ona nieodpowiednia.
Przewaga
Jest kilka prostych sposobów, aby zdobyć dodatkową przewagę w bitwie.
- Bohaterowie, którzy chcą atakować z dystansu, nie powinni stać blisko atakowanego wroga, gdyż wtedy otrzymają niekorzyść. Najlepiej, więc starać się ustawić grupę typowo - tanki z przodu, zadający obrażenia z tyłu.
- Niesamowicie pomocny może okazać się wysoki grunt, zwłaszcza dla klas dystansowych. Bycie wyżej od przeciwnika naturalnie daje postaci przewagę, a za tym większą szansę na szczęśliwy traf. Działa to również odwrotnie - jeśli jesteście niżej od wroga, Wasz atak otrzyma niekorzyść.
- Schowani bohaterowie również dostają premię do ataku. Łotrzyki otrzymują akcję Chowania jako bonusową, więc mogą schować się w tej samej rundzie, co atakują.
- Postacie atakujące z bliska powinny podejść jak najbliżej wroga się da, aby otrzymać największą szansę na skuteczny atak.
- Niektórzy bohaterowie mają różne wzmocnienia, które mogą wpływać na konkretną postać lub całą grupę. Mogą też, np. obniżać pancerz przeciwnika. Warto pamiętać o nich w walce.
- Czasem można też użyć prostszych rozwiązań niż się wydaje. Na przykład, jeśli przeciwnik stoi blisko przepaści, można go po prostu w nią zepchnąć, zwłaszcza jeśli macie dużo Siły. A to wymaga tylko Akcji Bonusowej!
- Jeśli dwóch sojuszników jest po sobie w kolejce, możecie zamienić ich kolejność w walce! Może to być przydatne, aby np. odsunąć mniej silne postacie od wrogów, a przysunąć te lepiej zbudowane bliżej.
Ulepszaj wyposażenie
Pamiętajcie wymieniać wyposażenie wszystkich członków w grupie, aby nadążać za rosnącym poziome trudności lub ułatwiać sobie rozgrywkę!
Podczas intensywnej przygody łatwo o tym zapomnieć, ale czasem warto odwiedzić kupca czy kowala, aby wyposażyć się w nową broń czy pancerz.
Typy zaklęć
Warto znać jeszcze właściwie dwa typy zaklęć, gdyż mogą Was one zdziwić w trakcie walki:
- Sztuczki - zaklęcia na poziomie 0, które mogą być rzucone zawsze i nie wymagają odnowienia.
- Zaklęcia - silniejsze zaklęcia od poziomu 1-6. Każda postać może ich użyć limitowaną ilość razy, a następnie wymaga odpoczynku, aby przywrócić posiadane komórki czarów (liczbę razy, ile może rzucić zaklęcie danego poziomu).
Dlatego w Baldur’s Gate 3 bardzo ważne jest odpoczywanie, i to krótkie, i dłuższe. Jeśli Wasz główny atakujący bohater w drużynie jest już na wyczerpaniu komórek czarów, warto iść na odpoczynek. Zwłaszcza, jeśli szykuje się większa walka.
Wiele graczy boi się odpoczywać w obawie o zapasy, ale najczęściej mamy ich dużo ponad to co potrzebujemy! Nie bójcie się zatem często wysyłać drużyny na drzemkę.
Warto jednak mieć w zanadrzu kilka sztuczek. Pamiętajcie o nich awansując postacie! Nie chcecie zostać w walce bez żadnych środków od ataku w razie czego.
Niebieskie kwadraciki nad zaklęciami to dostępne komórki czarów dla danego poziomu zaklęć. Szare to już te wyczerpane.
Przydał Wam się ten poradnik? Staraliśmy się wytłumaczyć zawiłości gry, jak najbardziej uniwersalnie i prosto! Jeśli zastosujecie się do większości tych tipów, z pewnością walka będzie prostsza! Psst… jakby co to nie wstyd zmniejszyć tryb trudności. Nawet ten najniższy nie jest aż taki łatwy.
Do zobaczenia w Faerun!